YouSee-nedbrud under Champions League: Kunder vil have penge tilbage

Igen igen... 6000 kunder ramt af YouSee-nedbrud - men Tommy Madsen og de andre skal ikke forvente at få kompensation

Tommy Madsen er en af flere utilfredse YouSee-kunder. (Arkivfoto/Privatfoto)
Tommy Madsen er en af flere utilfredse YouSee-kunder. (Arkivfoto/Privatfoto)

Tommy Madsen synes slet ikke, det er sjovt gang på gang at gå glip af Champions League-kampe, fordi der er nedbrud hos YouSee.

- Deres streaming på app og via pc virkede stort set ikke under første halvleg. Det er sjovt nok mange gange, det er sket under Champions League-kampe, siger han til Ekstra Bladet.

Det skete igen i aftes, da Wolfsburg mødte Real Madrid. Nedbruddet varede omkring 20 minutter og gik udover fodboldfans, der så fodboldkamp på tablet, smartphone eller pc.

Imens væltede det ind med vrede opslag på YouSees Facebook-side, hvor YouSee dog først gav livstegn, da problemerne var løst.

Se også: Midt under Champions League: Yousee ramt af stort nedbrud

Overvejer at skifte tv-udbyder
Tommy Madsen er meget uimponeret over tv-udbyderens informationsniveau.

- Først da problemet var løst, gav de lyd på Facebook, og YouSee anbefaler jo selv, at man orienterer sig om driftsinfo på deres hjemmeside, før man ringer. Her var der ingen information at finde. På Facebook havde de lovet, at de ville være der til klokken 22, men alligevel sker der ingenting, siger den 56-årige chefkonsulent fra Valby til Ekstra Bladet.

Han overvejer nu at skifte tv-udbyder:

- Ja, det begynder jeg efterhånden at overveje, for det er jo ikke første gang, der er problemer med det her.

I aften er der igen Champions League-fodbold - denne gang møder Tommy Madsens yndlingshold F.C. Barcelona på udebane Atletico Madrid:

- I aften krydser vi fingre igen, men der er heldigvis mulighed for at se kampen på tv - hvis tv-signalet ellers virker.

Tommy Madsen er langt fra alene med sin kritik af YouSee. Rasmus skrev under nedbruddet på tv-udbyderens Facebook-side:

'Når man UDELUKKENDE har jeres app for at se CHL, får man så pengene tilbage?'

Det kunne Kasper fra YouSee dog ikke love, da han nogen tid efter besvarede henvendelsen:

'Nej, desværre ikke, men vi beklager fejlen rigtig mange gange, og den er rettet igen (...) Jeg kan godt forstå frustrationen', lød beklagelsen, som var garneret med en trist smiley.

Allerede i aftes beklagede YouSee nedbruddet, som kommunikationsrådgiver Povl Damstedt Rasmussen medgav skete på et 'forfærdeligt tidspunkt'.

En vred mands henvendelse til YouSees Facebook-side under nedbruddet. (Skærmbillede: Facebook)
En vred mands henvendelse til YouSees Facebook-side under nedbruddet. (Skærmbillede: Facebook)

Ingen garantier
Jacob Mortensen, tv-direktør i YouSee, fortæller onsdag, at tv-kikset gik ud over cirka 6000 kunder:

- Det er meget irriterende og skete for en del af de kunder, der sad og så tv via streaming på tablet eller pc. Heldigvis var der også nogle kunder, der ikke blev berørt af det.

- Det er langt fra første gang, at I har nedbrud midt i Champions League - hvordan kan det være?

- Det er et uheldigt sammenfald af tidspunkt for, hvornår der har været udfald på de platforme og når der bliver vist Champions League, siger Jacob Mortensen, som tilføjer, at YouSees streaming-setup er mere følsomt end tv-signalet, når man ser almindeligt kabel-tv.

At streaming-systemet halter, er dog ingen undskyldning for kundernes frustrationer, understreger han:

- Vi knokler i dag, og alle andre dage, også på at sikre, at der er en kundeoplevelse og produkt, der virker. Og vi gør, hvad vi kan, for at stabilisere streaming-setuppet. Men vi kan ikke garantere, at det ikke sker igen.

Betaler ikke penge tilbage
- Flere kunder efterlyser et plaster på såret - for eksempel nogle penge tilbage. Kan de få det?

- Der skal normalt afbrydelser af større varighed til, før der udmønter sig kompensation. Men vi vil meget gerne i kontakt med vores kunder for at tale med dem om, hvad er det for en oplevelse, de har haft, og hvordan vi kan gøre det bedre eller anderledes.

- Men kan kunderne forvente for eksempel at få et nedslag i prisen?

- Vi giver ikke krone/øre-kompensation i denne type sag. Heldigvis har der ikke været nedbrud på tv-oplevelsen på tv'et.

- Nu taler du udenom - hvor lang tid skal der være nedbrud, før I yder kompensation?

- Det vurderer vi fra sag til sag og i forhold til sagens alvorlighed og hvor meget kunderne er påvirket.

- Men taler vi om nedbrud på en, to eller 24 timer - når du siger, at I normalt kun giver kompensation for afbrydelser af længere varighed, så støtter du dig vel til nogle konkrete eksempler?

- Det er individuelt fra sag til sag og et spørgsmål om, hvor meget kunderne er påvirket. Hvis kunder har haft en oplevelse, vi ikke kan være bekendt - for eksempel kabelfejl af en længere periode.

Svært at godtgøre en tv-oplevelse
- Vi har at gøre med fodbold-folk. Hvis sådan nogle går glip af et mål i en fodboldkamp, der går over i historien, så er et 20 minutter langt nedbrud vel ret ødelæggende for oplevelsen?

- Jeg er helt enig i, at en tv-oplevelse kan være svær at godtgøre, og det skal bare fungere, siger Jacob Mortensen, som dog afviser at tale om økonomisk kompensation for afbrydelsen.

Han lover til gengæld, at man arbejder på højtryk for at stabilisere det program, der leverer tv-streaming til pc, mobil og tablets.

Desuden vil man hos YouSee overveje, om man ved fremtidige problemer, skal være bedre til at melde ud, når balladen er der og ikke først, når problemet er løst.

Du kan ringe til YouSee for at drøfte dine streaming-oplevelser på telefon 70704040 eller skrive til tv-udbyderen via Facebook.

I mellemtiden krydser Jacob Mortensen fingre for, at fodboldfans kan nyde aftenens Champions League-kamp uden YouSee-afbrydelser.

Læs flere af de utilfredse YouSee-kunders kritik her:

En ikke-imponeret YouSee-kunde får luft for sine frustrationer. (Screendump: Facebook)
En ikke-imponeret YouSee-kunde får luft for sine frustrationer. (Screendump: Facebook)

En You-See-kunde vil gerne have sine penge tilbage. (Screendump: Facebook)
En You-See-kunde vil gerne have sine penge tilbage. (Screendump: Facebook)

YouSee har ikke lyst til at betale penge tilbage trods problemer. (Screendump: Facebook)
YouSee har ikke lyst til at betale penge tilbage trods problemer. (Screendump: Facebook)

1 af 5 En vred mands henvendelse til YouSees Facebook-side under nedbruddet. (Skærmbillede: Facebook)
2 af 5 En ikke-imponeret YouSee-kunde får luft for sine frustrationer. (Screendump: Facebook)
3 af 5 En You-See-kunde vil gerne have sine penge tilbage. (Screendump: Facebook)
4 af 5 YouSee har ikke lyst til at betale penge tilbage trods problemer. (Screendump: Facebook)
5 af 5 Tommy Madsen er en af flere utilfredse YouSee-kunder. (Arkivfoto/Privatfoto)
83 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere