YouSee styrtbløder kunder: - Vilde tal

YouSee har i årets første kvartal næsten tabt det samme antal tv-kunder, som de gjorde hele sidste år. Hele 61.000 har fundet et andet sted at se tv

Også 2019 var et blodigt år for YouSee. Forstå her hvorfor. Video: Lasse Brøndal/Maya Westander

YouSee styrtbløder kunder.

Selvom Danmark snart har været lukket ned i to måneder, har det ikke sat en stopper for flugten fra YouSee for deres tv-kunder.

I årets første kvartal har YouSee mistet hele 61.000 kunder, der inden da havde abonnement på en af deres tv-løsninger.

- Det er jo lidt vilde tal. De har næsten tabt et helt års kunder på et kvartal. Det er meget markant, fortæller Claus Bülow Christensen, der er digital medieanalytiker og grundlægger af Copenhagen Future TV Conference.

Til sammenligning tabte YouSee hele sidste år 71.000 kunder.

Det er første tal fra YouSee siden deres skilsmisse med Discovery ved årsskiftet.

- Lige nu ligner det jo lidt en lose-lose sag. Begge parter har så at sige skidt i egen rede ved at være så hårdnakkede i den her situation. Det har nok været et fejlskøn fra YouSees side, forklarer Claus Bülow Christensen.

YouSee og Discovery lå sidste år i åben tv-krig.

Aftalen de to imellem udløb ved årsskiftet, og selvom en forlængelse længe var på tale, formåede parterne aldrig at finde hinanden. Derfor er Discoverys kanaler ikke at finde i udvalget hos YouSee.

- Discovery-sagen har boostet kundernes bevidsthed om, at der er alternativer og muligheder for at streame det hele.

- Men det er en generel tendens, at folk ikke gider de gammeldags tv-pakker. Men de har fået den proces til at gå endnu hurtigere med den usikkerhed, som Discovery-sagen har medført, forklarer medieanalytiker Claus Bülow Christensen.

Coronakrisen har ikke ligefrem medført mindre efterspørgsel på tv- og streamingtjenester.

Netflix har blandt andet været ude og fortælle, at de har oplevet en markant stigning i nye kunder.

Sådan forholder det sig ikke ligefrem hos YouSee, der derudover også har mistet 35.000 mobilkunder og 31.000 bredbåndskunder.

- Set i lyset af coronakrisen og interessen for tv så ser det godt nok sort ud, at de næsten mister et helt års kunder på et kvartal, konstaterer Claus Bülow Christensen.

Han gør samtidig opmærksom på, at resultatet for YouSee i sidste kvartal af 2019 nok ikke var påvirket af skilsmissen fra Discovery. Det er de nye tal til gengæld.

Foto: Henning Hjorth Tips og guides Ultimativt overblik: Sådan får du de billigste og bedste tv-pakker

241 kommentarer
Vis kommentarer