Kan tidsrejsende spores på Facebook?

Amerikanske forskere har undersøgt, om internettet indeholder informationer, der er efterladt af mennesker fra fremtiden

(Thomas Borberg)

Internettet indeholder muligvis informationer, der er efterladt af mennesker fra fremtiden.

Det vurderer forskere fra Michigan Technological University, som derfor har undersøgt Facebook-opdateringer for at finde et bevis for, at fremtidens mennesker har tidsmaskiner. Desværre fandt de ingen sikre vidnesbyrd fra tidsrejsende.

Det skriver Videnskab.dk, hvor du kan læse hele den ejendommelige historie og få danske forskeres reaktion på eksperimentet.

- Vores søgning var begrænset, og vi opdagede ingenting. Det havde jeg egentlig heller ikke regnet med. Internettet er dybest set en stor database, og hvis tidsrejsende er her, var deres eksistens nok allerede blevet opdaget. Måske ved, at de offentliggjorde vindertallene i lotterier, før de blev udtrukket, siger professor i astrofysik Robert Nemiroff fra Michigan Technological University til The Telegraph.

Læs også hos Videnskab.dk: Tidsrejser er mulige

Tanken bag undersøgelsen er oplagt: Hvis der går fremtidsmennesker rundt blandt os, har de sandsynligvis efterladt sig spor i form af informationer, der forudser fremtidige hændelser.

Da internettet indeholder utroligt mange informationer fra utroligt mange mennesker, er det oplagt at lave en netsøgning efter forudsigelser, der efterfølgende har vist sig at holde stik.

Derfor valgte forskerne at undersøge gamle opdateringer på Facebook, Twitter, Google og Bing fra tidsrummet januar 2006 til september 2013.