Av! Nyfødte knælerrejer kan uddele seriøse tæsk

Blot ni dage efter, de er blevet udklækket, kan de små kryb uddele nogle ret eksplosive slag, viser nyt studie

Knælerrejer (Gonodactlaceus falcatus) er kendt som 'havets Mike Tyson', fordi de kan slå igennem skallen på byttedyr. Det er også blevet rapporteret, at det seje krebsedyr kan slå sig tværs igennem akvarieglas.

Og de hårdtslående evner kommer tidligt til dyret. Blot ni dage efter, knælerrejer udklækker fra deres æg, har de styrke nok til at lave slag i vandet med stor kraft, viser ny forskning.

Det skriver Videnskab.dk.

I et studie publiceret i Journal of Experimental Biology har forskere set nærmere på nyudklækkede krebsedyr fra Oahu i Hawaii og fulgt deres udvikling i de første uger af deres liv.

Forskerne har især set nærmere på dyrenes appendage (kropsdele, der hænger ud fra kroppen, red.), der fungerer som en slags boksehandske og udløser sig som en bue og pil.

Når vedhænget trækkes tilbage, resulterer det i en slags springmekanisme, hvor dyret udløser et slag i vandet med stor energi.

Det skriver Live Science ifølge Videnskab.dk.

Du kan se krebsedyrenes slag i videoen på Videnskab.dk:

Når knælerrejer er i larvestadiet, er de gennemsigtige, hvilket har givet forskerne en unik indsigt i, hvad der foregår i dyrets krop i detaljer.

Ifølge National Geographic viser et tidligere studie fra 2018, at voksne knælerrejer kan slå igennem vandet med hele 80 kilometer i timen, skriver Videnskab.dk.

I det nye studie indsamlede forskerne knælerrejer i spande og lyste på dem, mens de optog HD-videoer i høj hastighed af dyrenes slag i vandet.

Mellem 9 til 14 dage efter udklækning kan de små dyr, der er på størrelse med et riskorn, slå med næsten lige så stor kraft som en fuldvoksen knælerreje.

Andre artikler fra Videnskab.dk