Blev begravet af lava: Nu bliver forkullede papyrus-ruller tydet

En ny metode skal hjælpe til at genskabe viden, der har været tabt i 2000 år

En lang række af forkullede papyrusruller som denne kan måske inden længe få afsløret sit fulde indhold. (Foto: AP)

Da Vesuv i år 79 gik i udbrud, kostede vulkanen ikke alene tusindvis af mennesker livet og smadrede byen Pompeji. Også hundredevis af uvurderlige papyrusruller blev begravet under de store mængder af lava, der blev spyet ud, da Vesuv gik i udbrud.

Flere hundrede af rullerne blev fundet i 1750'erne i byen Herculaneum, som også blev ødelagt af Vesuvs rasen, men siden fundet af rullerne har det kun været muligt at tyde ganske få dele af teksterne, da rullerne har været så beskadigede, at det ville ødelægge dem fuldstændig at rulle dem ud for at læse resten af teksten.

Men nu har forskere alligevel fundet en måde til at få et nærmere kendskab til teksterne på rullerne, der stammer helt tilbage fra antikken. Det skriver nyhedsbureauet AP.

De fundne papyrusruller bliver opbevaret på et bibliotek i Napoli. (Foto: AP)

Avanceret teknologi kan aflæse tekst
Tidligere forsøg på at læse teksten er hidtil mislykkedes, fordi det har været umuligt at kende forskel på det brændte papyrus og den blæk, der var brugt, fordi den bestod af en blanding mellem trækul og harpiks.

Men ved hjælp af en metode kaldet røntgen fasekontrast-tomografi, er det nu lykkedes et hold af forskere fra Institut for Mikroelektronik og Mikrosystemer (CNR) i Napoli at knække koden. Den samme metode er blandt andet tidligere brugt til at undersøge fossiler uden at skade dem.

Den avancerede metode drager fordel af den lille forskel der er på, hvordan stråling - som eksempelvis røntgenstråling - trænger igennem forskellige materialer. I dette tilfælde altså papyrus og blæk.

Ved hjælp af metoden har forskerne været i stand til at dechifrere adskillige bogstaver, hvorved de fik bevist, at metoden kan bruges til at læse, hvad der er gemt inde i rullerne.

- Vores mål var at vise, at teknikken kan påvise skriften, siger Vito Mocella, der er en af de teoretiske videnskabsmænd bag projektet.

Foto: AP

Skal automatisere proces
Ud over at finde bogstaver, kunne forskerne ved at sammenligne håndskrifter med andre værker desuden konkludere, at papyrusrullen var skrevet af poeten og filosoffen Philodemos, der døde omkring et århundrede før Vesuvs udbrud.

Næste skridt for forskerne er nu at automatisere processen med at gennemscanne og dechifrere de forkullede stykker papyrus, så de i alt 700 ruller kan blive læst.

Forskere, der studerer teksterne fra Herculaneum, mener, at den nye metode kan være et gennembrud for studierne i de filosofiske ideer fra egnen, som har været tabt i 2000 år.

- Der skal laves langt mere arbejde, før nogen praktisk talt kan rulle en forkullet papyrusrulle ud, fordi man vil være nødt til at udvikle en digital metode, som vil gøre os i stand til at følge lagene. Men i de 260 års studier af papyrus fra Herculaneum, er det her helt sikkert et bemærkelsesværdigt år, siger Juergen Hammerstaedt, der er professor i græsk og latin på Universitet zu Köln.