Fødselsvægt sladrer om sygdomme senere i livet

Babyer, der vejer mindre end normalt ved fødslen, har forhøjet risiko for med tiden at få højt blodtryk, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme viser et nyt stort studie, som danske forskere har været med til at lave.

(Foto: Shutterstock)

Forskere har fundet 60 genetiske varianter (små forskelle i gener mellem mennesker), der både giver variation i fødselsvægt blandt babyer og øger risikoen for, at de senere i livet kommer til at lide af type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme og højt blodtryk.

Det skriver Videnskab.dk

Studiet, der er udført på 153.000 personer, giver ifølge en af de danske bidragydere en helt ny indsigt i, hvordan tilsyneladende uafhængige sygdomme er koblet til hinanden via generne.

'Det er fascinerende at se, at gener, der spiller ind på fødselsvægten, også spiller ind på de her forskellige sygdomme. Ved at studere generne kan vi også se, hvilke proteiner der er involveret og dermed sætte et spotlight på de mekanismer, som leder frem til sygdommene,' fortæller professor og overlæge Hans Bisgaard.

'Det er et seriøst skridt mod at forstå de her sygdomme og finde ud af, hvordan vi kan afhjælpe dem,« fortsætter Hans Bisgaard, der arbejder ved Dansk BørneAstma Center på Herlev og Gentofte Hospital og Københavns Universitet.