Forsker: Cykellygten skal blinke

Cykellygten skal indstilles til at blinke, hvis du vil vinde den konstante kamp om bilisternes opmærksomhed, mener en trafikforsker. Men ingen har nogensinde lavet reel forskning på området

Foto: Jacob Erhbahn/Polfoto
Foto: Jacob Erhbahn/Polfoto
Følg Videnskab

Her om vinteren er det mørkt om morgenen, når vi cykler på arbejde. Og når vi cykler hjem om eftermiddagen, skal vi igen huske cykellygterne for at komme sikkert frem. Men hvordan skal lygterne egentlig indstilles, hvis man vil ses bedst – blinkende eller konstant lysende?

Svaret er ikke indlysende, og det er med god grund, fortæller lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet. Der er nemlig ikke lavet specifikke undersøgelser af, hvorvidt blinkende cykellygter er bedre, end dem der lyser konstant. Alligevel er Harry Lahrmann, der har lavet andre typer undersøgelser af cykellygter og cykeljakkers effektivitet, klar i mælet:

- Jeg tror ikke, at der er nogen tvivl om, at blinkende lygter er bedst. Det er de, fordi det handler om at skille sig ud i vejsystemet. Man skal ses, og hvis man så oven i købet kan blive identificeret som cyklist, fordi kun cykler har blinkende lygter, så er det en særlig fordel.

Det skriver Videnskab.dk, hvor du kan læse, hvad loven siger om de blinkende lygter.

Harry Lahrmann vurderer, at de blinkende lys gør, at bilisterne får øje på cyklisterne hurtigere og hyppigere. Han ved dog ikke, om de blinkende lygter til gengæld forværrer bilisters muligheder for at bedømme cyklisters position og afstand.

Det ved de heller ikke hos Trafikstyrelsen, der regulerer cykelbekendtgørelsen, der siden 1997 har tilladt blinkende baglygter og siden 2005 har tilladt blinkende forlygter.

De blinkende lygter er blevet lovlige, fordi der ikke er grundlag for at antage, at de er ringere sikkerhedsmæssigt end konstant lysende lygter, forklarer Søren Madsen fra Trafikstyrelsen.

Læs også hos Videnskab.dk: Lad være at fjerne ørevoks med vatpinde

Der ligger dog ikke videnskabelige undersøgelser eller nærmere faglige analyser bag beslutningen, uddyber han.

Det er også blevet tilladt at have blinkende gult lys i pedalerne, særlige laser-cykellygter er kommet på markedet, og forlygterne kan både lyse gult, blåt og hvidt. Der er altså rig mulighed for at skille sig ud, og det bør cyklisterne udnytte, mener Harry Lahrmann.

- Det generelle råd er jo, at du er ude i en konstant kamp om opmærksomhed, når du færdes i trafikken. Det er, fordi bilisterne – dine modparter – har en begrænset kognitiv kapacitet. Det vil sige, at du skal sørge for, at det er dig, bilisten opdager, og ikke alt det andet der foregår.

Læs også hos Videnskab.dk: Cykelhjelme er ikke så effektive, som vi tror

Cyklistforbundet har ikke nogen holdning til blinkende lygter. Forbundets generelle råd er, at man skal vælge den type lygte, der passer til forholdene og en selv.

Harry Lahrmann slutter med at understrege, at man ikke skal lade sig styre af, at bilisterne finder de blinkende lygter irriterende:

- Cyklerne er for alvor kommet ind i en kamp om opmærksomhed i vejtrafikken. Set fra den enkelte cyklists perspektiv er der ingen tvivl om, at det da er bedre, at bilisterne bliver irriterede, end at man bliver kørt ned.

Andre artikler hos Videnskab.dk:

Hvorfor er der ingen sorte cykelryttere i Tour de France?
 

Cykelhjelmen stinker af rådne æg, når den skal skiftes ud
 

Motorcykelhjelmen kan skade ørerne
 

Mere fra Ekstra Bladet+

Mettes skamløse spinshow

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+