Forskere forvandler kattetunge til børste

Kattetungen har nogle helt specielle egenskaber. Derfor har forskere nu lavet en børste, der fungerer som en kattetunge.

Foto: Colourbox

En kat kan bruge op til en fjerdedel af sine vågne timer på at holde pelsen ren, og den karakteristiske ru kattetunge er supereffektiv til at fjerne skidt og utøj.

Nu har forskere fra Georgia Institute of Technology i Atlanta foretaget en grundig analyse af kattens tunge. De har fundet flere grunde til, hvorfor tungen er så god til at give fugt og glans til pelsen og udviklet en hårbørste efter tungens principper. Det skriver Science Alert ifølge Videnskab.dk

Børsten hedder TIGR (forkortelse af tongue-inspired grooming), den kræver ganske få kræfter at bruge, og så er den nem at rengøre.

Men inden du ønsker dig den i julegave, skal du vide, at den (desværre) er lavet til katte.

Det er godt nyt til katteejerne, men det kan også være en rigtig god nyhed for katteallergikere.

Læs mere på Videnskab.dk: Fantastiske fotos fra medicinens verden: Kattetunge og livmoderen fra en pony

Forskerne har undersøgt en særlig type af de små 'knopper', papiller, der er på kattens tunge. Disse er bittesmå, lavet af keratin og formet som en slags små skeer.

Videooptagelser i højhastighed og CT-skanninger, blandt andet, har vist, hvordan papilerne på kattetungen kan føre 4,1 mikroliter spyt fra munden og ud i papillernes ender.

Halvdelen af denne spytmængde ender i pelsen ved hvert enkelt slik.

Oven i købet kan papillerne variere i længde, alt efter hvad katten bruger sin tunge til, og under pelspleje kan de blive så lange, at de når gennem pelsen og helt ned til kattens hud.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvem er klogest - katte eller hunde?

I studiet har man undersøgt kattetunger hos seks forskellige kattearter, fra huskat til løve, og identificeret fire stadier, der udgør et slik i kattens pelspleje:

1. Tungeforlængelse
  2. Tungeudvidelse og vævsafstivning
  3. Et 'fej' gennem pelsen
  4. Tilbagetrækning af tunge

Forskerne har ganske enkelt 3D-printet kunstige papiller, der er forstørret fire gange op, og placeret dem på et stykke fleksibel silikone.

Læs mere på Videnskab.dk: Sådan børster du tænder korrekt

Papillerne kan rotere, så man undgår, at pelsen sammenfiltrer.

Det er forskernes håb, at børsten kan bruges til at behandle katte med rensecremer og medicin - optimalt set vil den kunne fjerne allergener fra kattepels.

Proteinet Fel d 1, der findes i store mængder i kattens spyt, er tidligere blevet forbundet med allergier. Med en større viden om, hvordan det spredes, kan man måske reducere allergiske reaktioner i fremtiden.

Flere artikler på Videnskab.dk