Gådefulde objekter bevæger sig om Mælkevejens centrum

Følg Videnskab

De gådefulde 'G-objekter' er måske opsvulmede stjerner, fortæller forskere.

Mælkevejens centrum er fyldt med mysterier, og flere af dem kredser om det gigantiske sorte hul, Sagittarius A*, der udgør vores galakses midte.

En håndfuld mystiske objekter, der ligner en form for støvskyer, men opfører sig som stjerner, er blevet set bevæge sig omkring Sagittarius A*, og nu har forskerne et bud på, hvad de er. Det skriver Science Alert ifølge Videnskab.dk, hvor du også kan se forskernes bedste gengivelse af objekterne.

Der er formentlig tale om gigantiske, opsvulmede stjerner, fortæller forskerne ved en pressekonference under det 232. American Astronomical Society Meeting.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvad er et sort hul?

Objekterne bliver kaldt 'G-objekter', og indtil videre kender man til fem af dem.

'Vores syn på G-objekterne er, at de er oppustede stjerner - stjerner, der er blevet så store, at tidevandskræfterne fra det centrale sorte hul kan trække stof ud af deres stellare atmosfærer, når de kommer tæt nok på, men som har en stjernekerne med tilstrækkelig masse til at forblive intakte,' siger professor Mark Morris fra UCLA.

Han har selv været med i studiet, som endnu ikke er blevet officielt vurderet af andre forskere.

Desuden har man set, at der fra objekterne udspringer en mængde energi, der er større end hos en normal stjerne, og derfor lyder forskernes teori, at der kan være tale om en form for fusionerede stjerner.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvad sker der, hvis man affyrer en pistol i rummet?

Hvis to stjerner i kredsløb om hinanden stødte sammen, ville det netop resultere i et enkeltobjekt, der over millioner af år ville svulme op, før det 'faldt til ro' igen og blev til en stjerne i normalstørrelse - og derfor ligner objekterne støvskyer, forklarer forskerne til Science Alert ifølge Videnskab.dk.

De såkaldte binære stjernesystemer, regner man med, er blevet presset til at fusionere via deres interaktion med det sorte hul, og der kan derfor være tale om den samme proces, som man har opdaget gennem gravitationsbølger ved fusioner mellem sorte huller.

Forskere strides om mystisk objekt i Mælkevejens centrum