Annonce:

Gennembrud: Lovende kur mod alvorlig sygdom

Et nyt studie tyder på, at en velkendt kræftbehandlingsform er effektiv mod den livstruende autoimmune sygdom Lupus

Immunterapi går ud på at hjælpe kroppens immunforsvar til selv at bekæmpe eksempelvis kræft. Et nyt studie tyder på, at behandlingsformen imidlertid også kan hjælpe patienter med autoimmune sygdomme. (Foto: Иоанна Чернова - CC BY 4.0)
Annonce:

Fem unge mennesker, der alle lider af den alvorlige autoimmune sygdom Lupus, har øjensynligt fået deres julegave tidligt.

En tilsyneladende banebrydende behandling har nemlig ved hjælp af genetisk modificerede immun-celler sendt alle fem testpersoners sygdom i remission. Det vil sige, at deres symptomer enten er blevet reduceret eller helt forsvundet.

Det skriver The Guardian ifølge Videskab.dk

Behandlingsformen er en immunterapi med CAR-positive, levende T-celler, også kendt som CAR T-celleterapi. Her tager lægerne bestemte immunceller, såkaldte T-celler, som de aktiverer og genmanipulerer, før de igen sprøjtes ind i patientens blodbane.

Tricket er, at T-cellerne på laboratoriet bliver programmeret til at angribe et nyt mål.

Metoden bliver allerede brugt i kræftbehandling, men blev altså forsøgt på fem Lupus-patienter, hvis sygdom ellers havde vist sig at være resistent over for behandling.

Annonce:

Forskerne modificerede de fem testpersoners T-celler til at angribe B-cellerne, der hos Lupus-patienter producerer de antistoffer, der er hovedansvarlige for angrebet på raskt væv.

Læs mere på Videnskab.dk: Derfor bliver autoimmune sygdomme bare værre og værre

Ifølge det nye studie var resultaterne bemærkelsesværdige: De krigeriske B-celler blev nærmest udryddet, hvilket resulterede i en markant forbedring i forsøgspersonernes helbred.

Efter fire måneder kunne forskerne se, at deltagernes population af B-celler var vokset til normal volumen, men at den nye bestand modsat sin forgænger ikke længere producerede ødelæggende antistoffer.

Resultatet af, hvad forskerne mener kan være en slags 'reboot' af immunforsvaret, skriver Videnskab.dk.

Selvom forsøgspersonerne alle led af lige præcis Lupus, giver resultaterne forskerne forhåbninger om, at behandlingsformen også kan bruges mod andre autoimmune sygdomme, hvor det er B-cellerne, der giver problemer. Det er blandt andet leddegigt, myositis og sklerodermi, også kendt som systemisk sklerose.

Annonce:

Studiet er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Medicine.

Mission Europa: NASA vil udforske ismånes skjulte hav med svømmende robotter