Glem kakerlakkerne: Bjørnedyr kan overleve alt fra atomkrig til meteorer

Bjørnedyr klarer ekstreme temperaturer og radioaktiv stråling, der ville slå mennesker ihjel. Det lover godt for udsigten til liv i rummet, mener en forsker

Foto: Hans Ramloev/Reinhardt Moebjerg Kristensen

Hvis Jorden bliver ramt af en kæmpe meteor eller Solen bliver stor nok til at svitse alt levende, har ét dyr bedre chance for at overleve end noget andet: Bjørnedyret.

Det skriver theguardian.com ifølge Videnskab.dk.

I et nyt studie har forskere pint og plaget det mikroskopiske dyr for at finde ud af, hvor ekstreme tilstande det kan klare. Og det ser ud til, at det er næsten umuligt at udrydde.

Tegner godt for liv på andre planeter
Det mikroskopiske, buttede bjørnedyr kunne nemlig overleve alt fra enorme mængder radioaktiv stråling, der ville dræbe mennesker, temperaturer ned til det absolutte nulpunkt og op til 150 graders varme, samt et fuldstændigt lufttomt rum.

Læs mere på Videnskab.dk: Fanget på film: Bjørnedyr har maratonsex

Hvis bjørnedyret kan tåle alle disse ekstreme forhold, kan det være, at andre planeter skal undersøges nærmere for liv, spekulerer forskerne.

- Der er en hel del stjerner som vores sol derude, og omkring 20 procent af de stjerner har planeter omkring sig, som ligner Jorden. Det, der så er interessant at spørge om, er, at hvis der opstod liv på en af de planeter, hvad er oddsene så for, at det stadig findes? siger David Sloan, der er astrofysiker på University of Oxford og førsteforfatter på studiet, til theguardian.com ifølge Videnskab.dk.

Bjørnedyr gik i hi i 120 år
Bjørnedyret er under en millimeter stort og lever i våde omgivelser på for eksempel bjergtoppe eller på planter i mos og lav.

Læs mere på Videnskab.dk: 5 grunde til, at vi ser Game of Thrones

Forskere har indtil videre fundet omkring tusind forskellige typer bjørnedyr, og de fleste kan kendes på stærke farver og de små buttede, kroppe, der minder lidt om en bjørn.

Bjørnedyr lever af plante- og dyreceller, men hvis de ikke kan få føde og vand, går de i en slags hi, hvor de tørrer ud. Der er eksempler på, at et bjørnedyr er blevet vækket til live efter 120 år på denne måde.

Studier: Light-produkter gør dig ikke slankere