Helt bananas: Bananen uddør - eller bliver pink

En vej til bananens redning fra den visse udryddelse hævdes at være fundet, men danske forskere er skeptiske. Ifølge dem skal der helt andre ændringer til, hvis vi vil redde bananen, som vi kender den.

(Foto: Wikimedia Commons.)

Bananen er verdens mest dyrkede og eksporterede frugt. Desværre er den også en af verdens mest truede. Det skriver Videnskab.dk.

Den populære gule frugt er nemlig konstant under angreb fra sygdomme, senest den hærgende svampesygdom sort sigatoka, lyder det i et studie, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift PLOS Genetics.

Samme studie konkluderer samtidig, at bananens kranke skæbne måske kan udsættes, hvis ikke undgås.

Læs også hos Videnskab.dk: Hash giver varige skader i hjernen

Ved at analysere både bananpalmens og sigatoka-svampens genmateriale fandt det internationale forskerhold frem til potentielle gener, som kan bruges til henholdsvis at gøre bananpalmerne mere modstandsdygtige og svampene mere følsomme over for svampegift.

Dansk afgrødeforsker er dog skeptisk over for de ellers lovende resultater.