Helt nye detaljer i det verdensberømte sorte hul

Adskillige teleskoper har undersøgt, hvordan det sorte hul ser ud med blandt andet radio- og røntgen-filtre

Teleskoper fra hele verden er gået sammen om at afsløre flere detaljer i det sorte hul M87*. Foto: The EHT Multi-wavelength Science Working Group; the EHT Collaboration; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); the EVN; the EAVN Collaboration; VLBA (NRAO); the GMVA; the Hubble Space Telescope; the Neil Gehrels Swift Observatory; the Chandra X-ray Observatory; the Nuclear Spectroscopic Telescope Array; the Fermi-LAT Collaboration; the H.E.S.S collaboration; the MAGIC collaboration; the VERITAS collaboration; NASA and ESA.)

I april 2019 blev det første billede af et supermassivt sort hul fanget af projektet Event Horizon Telescope, EHT. Det skriver ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.

Over de seneste to år har et forskerhold indsamlet en stor mængde data fra forskellige teleskoper, der fortæller os mere om det mystiske sorte hul kaldet M87.

Læs mere på Videnskab.dk: Stjerne danser rundt om sort hul – og viser, at Einstein har ret

- For at få mest ud af det bemærkelsesværdige billede, bliver vi nødt til at vide alt, hvad vi kan, om det sorte huls opførsel over tid ved hjælp af hele det elektromagnetiske spektrum, fortæller astronom Kazuhiro Hada fra Det Nationale Astronomiske Observatorium i Japan, til ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.

Det sorte hul findes i midten af vores største nabo-galakse M87, der også kaldes Virgo A, der ligger omkring 55 millioner lysår fra Jorden.

Læs mere på Videnskab.dk: Eksperiment støtter 50 år gammel teori: Send noget til et sort hul og det kommer tilbage med mere energi

Det tog mange år at skabe fotografiet, der begejstrede verden i 2019, men det viser ikke alle detaljerne om det sorte hul.

Formålet med at skabe mere detaljerige fotografier af det sorte hul, er ifølge forskerne, at man vil skabe en stor mængde data, som astronomer i de kommende år kan bruge til at nærstudere M87.

Resultaterne er publiceret i et studie i tidsskriftet The Astrophysical Journal Letters.

Rekordstor eksplosion fra et sort hul observeret i fjern galakse