Historisk rummission afslører: Pluto er større end forventet

NASA er på historisk rummission ved Pluto og har allerede fået ny viden

Her kan du høre mere om missionen (video: NASA/AP)

Den amerikanske rumfartsorganisation NASA er kommet historisk tæt på dværgplaneten Pluto, og allerede nu er der begyndt at dukke nye oplysninger op om den fjerne isklump.

Således har rumfartøjet New Horizons, der efter over ni år er kommet tæt på dværgplaneten, kunnet sende data tilbage til jorden om Plutos størrelse.

Efter ni års rejse: Nu skal Pluto udforskes

Ifølge beregningerne måler dværgplaneten omkring 2370 kilometer i diameter med en usikkerhedsmargin på plus/minus 20 kilometer. Selv med den mindste margin er det omkring 80 kilometer større end hidtil beregnet. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Til sammenligning måler Jorden 12.742 kilometer i diameter.

Ifølge ledende forsker Alan Stern betyder de nye oplysninger, at Pluto har en lavere massefylde end hidtil troet, hvilket kan betyde, at dværgplanetens indre består af mere is og mindre sten end ventet.

Nye billeder afslører mystiske pletter på Pluto

Senere tirsdag ventes New Horizons rejse at kulminere, når fartøjet kommer inden for en afstand af 12.500 kilometer af Pluto og fotograferer planeten nærmere end nogensinde før.

Kan næsten ikke gå galt
Ifølge forskerne er risikoen for, at noget går galt kun en til 10.000, men de er alligevel forsigtige med at vide sig for sikre.

- Vi flyver ind i det ukendte. Det er risikoen, vi løber, ved alle slags ekspeditioner, siger Alan Stern.

Rumsonde på Pluto-mission viser billeder af mulig iskappe

Pluto blev opdaget i 1930, og det er den sidste planet i solsystemet, der mangler at blive udforsket. New Horizons drog af sted på missionen i 2006, mens Pluto endnu var anerkendt som planet, men senere samme år blev den degraderet til dværgplanet.

Foruden opdagelsen om Plutos størrelse, har forskerne også fundet ud af, at der er så meget is på planetens nordpol, som forventet. Derudover er der fundet spor af Plutos kvælstof-rige atmosfære længere fra planeten end ventet, idet der for allerede en uge siden blev fundet spor af kvælstof af New Horizons.

Noget af det mest afventede fra New Horizons mission er særligt billederne af Pluto, som er af væsentligt højere opløsning end de hidtidige billeder, som er blevet taget med Hubble-teleskopet fra dens position i kredsløb om Jorden.

New Horizons ventes at være nærmest Pluto klokken 13.49 dansk tid.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.