Kæmpekryb: Fossil af meterlang skorpion fundet i Kina

Forskere har fundet fossilet af en havskorpion på størrelse med en hund, der strejfede om på havbunden uden for Kinas kyst for godt 435 millioner år siden

En kunstners forsøg på at genskabe udyret. (Illustration: Yang Dinghua/Nanjing Institute of Geology and Palaeontology)

Forestil dig en labrador. Omtrent en meter lang; en god størrelse til en plysset krammebamse.

Forestil dig nu i stedet en skorpion – fremmedartet, giftig og gudskelov langt væk fra de fleste danskere. Du har nok regnet ud, hvor vi er på vej hen.

Forestil dig så endelig en skorpion på størrelse med en labrador. Det syn var engang virkelighed, viser ny forskning ifølge Videnskab.dk, hvor du kan se et billede af fossilet.

I Kina har forskere nemlig netop fundet resterne af en kæmpe havskorpion, der levede i havet ud for Kinas kyst for godt 435 millioner år siden. Det skriver Instituttet for Geologi og Palæontologi i Nanjing i en pressemeddelelse.

Fossilet af den meterlange krabat (med det latinske navn Terropterus xiushanensis) er en såkaldt eurypterid, der er i familie med moderne spindlere, dolkhaler og, ja, skorpioner.

Læs mere på Videnskab.dk: Veludrustet fortidsmonster dolkede sit bytte ihjel

Den enorme havskorpion levede i silurtiden for mellem 443,8 millioner og 419,2 millioner år siden, skriver Videnskab.dk.

Dengang var havskorpionerne frygtindgydende rovdyr i toppen af fødekæden, der slog ned på intetanende småfisk og bløddyr, som de klemte fast i kløerne, før de blev slugt.

Der er ingen tvivl om, at de har været skrækindjagende at møde på deres jagtmarker på havets bund.

Fundet glæder de kinesiske forskere, specielt fordi det er den ældste fundne eurypterid af sin slægt, mixopterider.

- Vores kendskab til mixopterider er begrænset til fire arter i to forskellige slægter, og den viden er baseret på ganske få fossiler, fundet for 80 år siden, udtaler professor i palæontologi og medforfatter på studiet, Bo Wang, i pressemeddelelsen, ifølge Videnskab.dk.

Det er desuden den første af sin slags, der er fundet på, hvad der engang var superkontinentet Gondwana – én af to dele af det endnu større superkontinent Pangea, efter det knækkede i to.

Dansk studie: Nej, omskæring af drengebørn beskytter ikke mod HIV og sexsygdomme

Smør, flæsk og Grundtvig gjorde Danmark til landbrugsland - men er vi det stadig i dag?

En 14.300 år gammel lort væltede teorien om de første menneskers ankomst til Amerika