Kraftigste gammaglimt nogensinde

I løbet af de blot 5 minutter, glimtet varede, udløste det mere energi, end Solen har udsendt gennem hele sit 4,5 milliarder år lange liv

Billedet viser infrarødt lys fra gammaglimtet, som blev opfanget af Hubbleteleskopet mellem november og december. (Billede: NASA, ESA, CSA, STScI, A. Levan (Radboud University); Billedprocessering: Gladys Kober)
Annonce:

8. oktober sidste år var tilsyneladende en dag som alle andre. Rumsonden Voyager 1, som blev opsendt i 1977, var på vej bort fra Solsystemet, og den var allerede ganske langt borte, da der pludselig skete noget.

Langt, langt uden for Plutos bane registrerede dens måleinstrumenter en pludselig voldsom stråling. Et signal blev sendt, men det var omkring 20 timer om at nå ned til Jorden.

Dette var den allerførste måling af, hvad der senere blev kaldt GRB 221009A - det kraftigste gammaglimt nogensinde observeret. Det skriver Videnskab.dk.

Jorden er omgivet af astronomiske satellitter, der næsten konstant holder himlen under observation. Fermi-satellitten var den første, som også opdagede strålingen, men dette blev ikke straks sendt til basen på Jorden.

Annonce:

Så kom der en alarm fra SWIFT-observatoriet (et NASA-rumteleskop) om en meget usædvanlig hændelse, så nu begyndte astronomerne for alvor at reagere, og man blev efterhånden klar over, at her havde man ikke bare set et gammaglimt, men et glimt så kraftigt, at astronomerne gav det øgenavnet BOAT – en forkortelse for ’Brightest of All Time’.

Siden da har man foretaget en lang række målinger for at være helt sikker på opdagelsen, og det har taget tid, fordi det sted på himlen, hvorfra gammaglimtet er kommet, har været skjult bag Solen i nogen tid.