NASA's forskere finder planet der ligner jorden

Den amerikanske rumfartsorganisation Nasa holder telekonference - De har fundet jordens 'fætter'

Dette billede viser en kunstners gengivelse af størrelsesforholdet mellem Jorden og den nyfundne planet. (Foto: NASA/AP)

Rumfartsorganisationen NASA har opdaget en ny planet, der ligner planeten Jorden, og som har fået navnet Kepler-452b.

Nasa's forskere annoncerede opdagelsen ved en telekonference torsdag, og de kalder planeten for Jordens 'større, ældre fætter.'

Det skriver det californiske nyhedsmedie CTV.

Opdagelsen er det seneste fund fra rumteleskopet, der blev lanceret i 2009. Kepler-missionen er dedikeret til at finde beboelige planeter i andre solsystemer.

Kepler-452b er 60 procent større i diameter end Jorden og betragtes som en 'Super Jorden' i størrelse, skriver NASA på deres hjemmeside.

Den nyopdagede Kepler-452b er den mindste planet til dato opdaget i kredsløb i den 'beboelige zone' - det vil sige området omkring en stjerne, hvor flydende vand kan samle sig på overfladen af en kredsende planet.

Mens dens masse og sammensætning endnu ikke er fastlagt tyder tidligere forskning på, at planeter på størrelse med Kepler-452b har en meget stenet overflade.

NASAs Kepler-mission har bekræftet, at planeten, der nærmer sig jordens størrelse, befinder sig i en 'beboelig zone' omkring en sol-lignende stjerne.

Der er fundet 11 andre nye små planeter i 'beboelige zoner', og de planeter markerer endnu en milepæl i rejsen mod at finde en ny 'Jorden'.

Tidligere på måneden kom Nasa efter en lang mission helt tæt på dværgplaneten Pluto og fik billeder af bjerge på planeten. Se videoen her.