Nu har NASA været tættere på Pluto end nogensinde

Historisk mission var en succes. Rumsonde fra NASA har fløjet tættere på Pluto end noget rumfartøj har gjort før

Dette er det hidtil bedste billede, der er taget af Pluto. Nasa forventer dog at få endnu bedre billeder fra da rumsonden var allernærmest dværgplaneten. (Foto: NASA/AP)

Efter næsten ni et halvt års ventetid blev spændingen tirsdag eftermiddag udløst, da NASAs rumsonde New Horizons fløj forbi dværgplaneten Pluto fra en kortere afstand, end menneskeheden nogensinde før har været i forhold til Pluto.

Historisk rummission afslører: Pluto er større end forventet

Klokken 13.49 dansk tid formåede rumsonden at komme historisk tæt på Pluto, hvorfra den kunne tage de bedste billeder, der hidtil har været taget af dværgplaneten, der tidligere blot har været fotograferet fra Jordens atmosfære. Derudover har rumsonden været i stand til at indsamle store mængder data, som den vil fortsætte med at sende mod jorden ind til slutningen af næste år.

- Dette er i sandheden et højdepunkt i menneskehedens historie, lød det fra John Grunsfeld, NASAs missionsleder, på NASAs live-tv i forbindelse med, at New Horizons havde fløjet forbi Pluto.

- Det er øjeblik, der er værd at fejre. Vi har færdiggjort den indledende rekognoscering af solsystemet, en mission startet under præsident Kennedy for mere end 50 år siden, lyder det fra chefforsker Alan Stern fra John Hopkins University.

De allerskarpeste billeder er endnu ikke nået frem til jorden, men ifølge NASA's Charles Bolden har New Horizon allerede sendt de bedste billeder nogensinde af Pluto tilbage til jorden.

- Billederne er ufattelige, for at sige det mildt, lød det fra den begejstrede forsker.

Da øjeblikket indtraf, hvor New Horizons nærmede sig Pluto, udbrød der spontane jubelscener hos NASA, hvor flere af forskerne, der fulgte med på nærmeste hold, rejste sig op og klappede af bedriften, mens andre taktfast udbrød 'USA, USA' i en hyldest til USA, der som det eneste land har været tæt på alle solsystemets planeter og altså også nu Pluto.

Reaktionerne på den flotte bedrift var meget forskellige i NASA's hovedkvarter. (Foto: AP)

Pluto blev degraderet
Da NASA i sin tid sendte New Horizons af sted var det med målet om at skulle udforske solsystemets niende planet, men i august 2006 - lidt over et halvt år efter, rumsonden blev sendt af sted - blev Pluto nedgraderet til dværgplanet, så der dermed kun er otte planeter i solsystemet.

Derfor er Pluto stadig en dværg-planet

Sammen med forskerne, der befandt sig i kommandocenteret, da New Horizons nærmede sig Pluto, befandt sig også to børn af Clyde Tombaugh, der i 1930 opdagede Pluto som den første.

Målet med missionen til Pluto er at lære som meget som muligt om dværgplaneten, på trods af at rumsonden ikke kan kredse rundt om Pluto. Til gengæld har data- og billedindsamlingen været nøjet planlagt, så sonden har formået at indsamle massive mængder data, som den også vil fortsætte med at gøre på vej væk fra Pluto.

Ekspert: Det kan vi lære af Pluto-mission

Håbet er at de mange data kan bidrage til at forklare, hvordan planeten hænger sammen, og at de kan være med til at svare på, hvordan solsystemet er opstået.

Efter planen skal New Horizons oven på missionen forbi Pluto fortsætte med at indsamle data fra andre rumlegemer i Kuiperbæltet, som Pluto er en del af.

FAKTA: Dværgplaneten Pluto og dens måner

I januar 2006 opsendte Nasa en satellit med det formål at studere Pluto og dens måner. Tirsdag passerer den tæt forbi dværgplaneten.

* Pluto blev opdaget af den amerikanske astronom Clyde Tombaugh i 1930. Den blev indtil 2006 regnet som solsystemets niende og mindste planet.

* Den lille ny planet blev opkaldt efter Pluton, som i den græske mytologi herskede over underverdenen.

* I august 2006 mistede Pluto imidlertid sin status som planet på grund af sin ringe størrelse og betegnes nu som en dværgplanet.

* Plutos diameter er 2390 km. Overfladetemperaturen er minus 223 grader, og middelafstanden til solen er knap 6 milliarder km.

* Plutos bane hælder 17 grader i forhold til det normale baneplan for de øvrige planeter i solsystemet.

* Banen er så langstrakt (elliptisk), at Pluto mellem 1979 og 1999 var nærmere solen end planeten Neptun. Omløbstiden om solen er 248 år.

* Pluto har fem kendte måner og kredser i et binært system med den største af dem, Charon, hvis diameter er halvt så stor som Plutos.

* De øvrige fire måner er langt mindre og har fået navnene Nix, Hydra, Kerberos og Styx. De to sidste blev først opdaget af rumteleskopet Hubble i 2011 og 2012.

Kilder: Tycho Brahe Planetarium, Nasa.

Nu har NASA været tættere på Pluto end nogensinde