Nu tror flertal af amerikanerne på evolutionen

Amerikansk fundamentalisme fylder fortsat meget i USA. Men udviklingen lader til at vende sig hen mod videnskaben

Videnskaben er tilbage i amerikanernes bevidsthed. Og ifølge et nyt studie svarer over halvdelen – 54 procent – af USA’s indbyggere i dag ja til udsagnet: »Mennesket, som vi kender det i dag, har udviklet sig fra tidligere dyrearter.«

Det tal lå i 2007 på omkring 40 procent.

Det skriver University of Michigan ifølge Videnskab.dk.

Forskernes resultater bygger på analyser af studier, der har fulgt udviklingen i amerikanernes holdning til evolution. National Science Foundation (NSF) har stået for en del af studierne. NASA har stået for en anden del, der særligt måler på deltagernes generelle viden om samfundet.

I 1985 begyndte NSF og NASA hvert andet år at spørge, hvorvidt deltagerne anerkender eller stiller sig skeptiske over for evolutionen.

Kurven begyndte at tippe i 2016, og størstedelen af amerikanerne svarer altså nu ja til, at de anerkender evolutionen.