Ny opdagelse ændrer fuldstændig udsigten til liv på Mars

Overfladen på Mars kan vise sig at være fyldt med blegemiddel, viser nye eksperimenter. Og blegemiddel er ikke ligefrem livretten for levende organismer – som vi kender dem

Det gik lige så godt. Men pludselig synes chancen for at finde levende organismer på Mars at være blevet noget mindre.

På Mars’ overflade findes nemlig en høj koncentration af de kemiske stoffer perklorater, og nye eksperimenter viser, at perklorater kan slå selv nogle af Jordens mest sejlivede bakterier ihjel, skriver Videnskab.dk:

- Vores observationer viser, at nutidens overflade på Mars er yderst skadelig for celler, skriver forskerne i studiet, som er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Læs mere på Videnskab.dk: Skal underhylere vaskes ved 40 eller 60 grader?

Overfladen danner måske blegemiddel
Den kraftige UV-stråling på Mars påvirker formentlig perkloraterne, så de bliver omdannet til nye, giftige stoffer, forklarer Jennifer Wadsworth, som er postdoc ved University of Edinburg og hovedforfatter på studiet.

- Vi tror, at UV-lyset får perkloraterne til at henfalde til et andet molekyle, som er dødbringende for bakterier, skriver Jennifer Wadsworth i en e-mail til Videnskab.dk.

En mulighed er, at perkloraterne bliver omdannet til stoffet hypoklorit, når det bliver ramt af UV-lyset. Hypoklorit kender de fleste som blegemiddel i husholdningen.

Der kan stadig være liv under jorden
Selvom det nye eksperiment viser, at der er yderst farlige forhold på Mars overflade, så er det muligt, at den samme effekt ikke vil gælde, hvis man graver ned i Marsjorden og leder efter liv.

Læs mere på Videnskab.dk: Vores ansigter kan afsløre, om vi er rige eller fattige

- Vi ved ikke præcist, hvor langt effekten af UV-stråling og perklorater vil strække sig ned gennem overfladelagene, fordi vi ikke kender de præcise mekanismer, siger Jennifer Wadsworth.

Hvis der er hold i teorien om, at perklorat bliver omdannet til desinfektionsmidlet hypoklorit, er det muligt, at hypoklorit vil kunne sprede sig i miljøet på Mars - og dermed gøre den ubeboelige zone endnu større, påpeger Jennifer Wadsworth.

- Hvis man leder efter liv, vil jeg foreslå, at man skal grave mindst nogle få meter ned i jorden. (...) Ved sådan en dybde er det muligt, at liv på Mars kan overleve, slutter Jennifer Wadsworth.

Hvorfor skal mennesker spise varieret, når dyr ikke skal?

Børn med smartphones får flere lus