Planter i hjemmet advarer om sygdomme og bakterier

Forskere udvikler planter, der kan fungere som ’røgalarmer’ for skimmelsvamp og bakterier

Foto: Jyllands Posten

Udover at være pænt interiør og rense luften hjemme i din stue, så kan planter i fremtiden måske være med til at sikre dit hjem mod skimmel og andre bakterier.

Forskere er nemlig i gang med at forvandle normale stueplanter til alarmer, der kan opdage farlige kemikalier som eksempelvis svampe og samtidig advare os. Det skriver magasinet Science ifølge Videnskab.dk.

Læs også: Sex beskytter planter mod skadedyr

Ideen er tidligere blevet testet tilbage i 2012, hvor forskere eksperimenterede med tobaksplanter. Her fandt forskerne først det gen i planten, der ville reagere på potentielt farlige kemikalier og skruede op for, hvordan planten ville reagere på trusler. Det fik dem til at producere orange protein, som kom til syne under ultraviolet lys, hvis de opdagede en sygdomsbakterie nær sig.