Se billeder af mystisk, sekskantet område på Saturn

Nye billeder fra NASA’s rumsonde Cassini viser en fascinerende, sekskantet jetstrøm i Saturns atmosfære

Den store sekskant rundt om Saturns nordpol set gennem forskellige spektrale filtre. Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Rumsonden Cassini har gennemført sit første kredsløb nær Saturns ringe, og undervejs har sonden taget fine billeder af Saturns mystiske jetstrømme nær planetens nordpol. Det skriver Videnskab.dk.

Foruden ringene i baggrunden, kan man på billederne se, hvordan jetstrømmen på den nordlige halvdel af Saturn er sekskantet - altså formet som et såkaldt hexagon.

Læs mere hos Videnkab.dk: Overraskende fund: Bakterier i kvinders vagina laver antibiotika

Billederne af jetstrømmen blev taget 2. og 3. december, få dage efter at NASA's rumsonde Cassini begyndte sit nye kredsløb nær Saturns ringe 30. november.

Hver side af den sekskantede jetstrøm er ligeså bred som Jorden. I midten af nordpolen raser en kæmpestorm.

Cassini har mindre end et år tilbage af sin mission, men dens nye kredsløb giver forskerne bedre muligheder for at studere, hvordan Saturns måner og ringe har udviklet sig.

Læs mere hos Videnskab.dk: Klar til julefrokosten: Alkohol afslører din plads i hierarkiet

Den sekskantede figur ved Saturns nordpol blev første gang opdaget i 1980‘erne på NASA’s Voyager-mission, og forskerne har længe undret sig over, hvordan den opretholder sin form.

- Det er stadig en interessant gåde. Hvordan kan jetstrømmen opretholde en sekskantet figur og rotere som en enhed i så lang tid? spørger Linda Spilker, der forsker på Cassini-projektet hos NASA til latimes.com.

Du kan se flere billeder hos Videnskab.dk.

Andre artikler hos Videnskab.dk:

Utro kvinder får kortere knald

Kan jeg få klamydia fra et toiletbræt?

Hvorfor er mænd så glade for bryster?