Studie: Racen spiller meget lille rolle for en hunds adfærd

Har du set en blid rottweiler og en aggressiv puddelhund, er det ikke overraskende ifølge forskere bag nyt studie

Der er større relation mellem en hunds adfærd og dens køn eller alder end race, viser forskningen fra University of Massachusetts Chan Medical School. Foto: Shutterstock

En hunds race afslører meget lidt om dens adfærd.

Det tyder et genetisk studie med mere end 2.155 hunde og 18.385 spørgeskemaundersøgelser fra hundeejere på.

Det skriver Science i en pressemeddelelse, ifølge Videnskab.dk

Forskerne fra University of Massachusetts Chan Medical Schools Fund går imod mange antagelser om, hvor aggressive, kærlige eller adlydende racer er. Antagelser, som for eksempel danner grundlag for hundelovens 13 forbud mod bestemte racer.

Læs mere på Videnskab.dk:  Er cola godt mod dårlig mave?

- På trods af disse bredt accepterede antagelser er der en markant mangel på genetisk forskning, som understøtter et link mellem race og adfærd, skriver forskerne bag studiet ifølge pressemeddelelse, skriver Videnskab.dk.

Forskerne ledte efter almindelige genetiske variationer, som kan forudsige adfærd i brede genom-assosications-studier.

Det gjorde de hos 78 forskellige racer såvel som gadekryds.

Resultaterne blev sammenlagt med 18.385 spørgeskemaundersøgelser fra hundeejere fundet i open source-portalen Darwins Ark.

Forskerne fandt 11 genvariationer, der associeres med adfærd. Race kunne kun forklare cirka 9 procent af hundens adfærd. Alder og køn var langt større markører for adfærd, skriver Science ifølge Videnskab.dk.

Rekordstor kortlægning af vikinge-DNA: 'Overalt, hvor de kom frem, havde de sex'