Ville et billede af et fuldt eksponeret anus få dig til at vælge Adidas fremfor Nike?
Nej? I reklameverdenen er der ingen tvivl om, at sex og andre reklametricks sælger, og nu viser et amerikansk studie, at det tilsyneladende også gælder for vores behårede venner i dyreriget.
Det skriver newscientist.com ifølge Videnskab.dk.
Under studiet serverede forskere fra Stanford University i USA sexede reklamer for makakaber, og resultatet var ikke til at tage fejl af.
Læs mere på Videnskab.dk: Sex-galde hippie-aber er menneskets frække kusine
Forskerne viste først aberne et logo fra kendte mærker som Pizza Hut, Dominos Pizza, Nike og Adidas.
Ved siden af logoet placerede de forskellige billeder, henholdsvis:
• Ansigtet af en dominerende han-abe
• Ansigtet af en lavt rangerende han-abe
• En hun-abe, hvor der er frit udsyn til anus og kønsorganer
Læs mere på Videnskab.dk: Unge sender sex-beskeder og nøgenbilleder som aldrig før
Aberne skulle derefter vælge, hvilke af logoerne, de bedst kunne lide.
Hver abe var igennem øvelsen 3 gange, hvor de blev præsenteret for 70 ’reklamer’ per gang.
Øvelserne viste, at aberne foretrak de brands, som de tidligere havde stiftet bekendtskab med.
Han-aberne foretrak logoerne, der var associeret med alle tre abe-billeder, mens kvinderne ikke reagerede på logoerne med billedet af den lavt rangerende han-abe.
Læs mere på Videnskab.dk: Aber med store næser scorer flest hunner
Det skyldes, ifølge forskerne bag, at al information om de andre aber i en gruppe er vigtig for han-aberne, mens hun-aberne ikke har brug for information om de lavt rangerende hanner.
Resultatet overrasker ikke primatolog og lektor ved Liverpool John Moores University i England Emily Bethell:
- Primaters hjerne har udviklet sig til at prioritere social information - især information, der har relevans i forhold til reproduktion - over andre typer information, fortæller hun til newscientist.com ifølge Videnskab.dk.
Andre artikler på Videnskab.dk
Unge sender sex-beskeder og nøgenbilleder som aldrig før
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.