Uhyre sjælden meteorit stammer fra uddød 'babyplanet'

Forskere vurderer, at meteoritten er 4,565 milliarder år gammel. Til sammenligning er Jorden kun 4,54 milliarder år

Erg Chech 002-meteoritten, der blev fundet i en ørken i Algeriet sidste år, er ældre end Jorden, viser et nyt studie. (Foto: Maine Mineral and Gem Museum/Darryl Pitt).

I maj sidste år stødte forskere på en usædvanlig sten i en ørken i Algeriet.

Stenen vejede 32 kilo og så bemærkelsesværdig ud. Efter en undersøgelse fandt forskere ud af, at stenen var en meteorit.

Meteoritten er i dag kendt som Erg Chech 002 – opkaldt efter ørkenen, hvor den blev fundet.

En næranalyse af Erg Chech 002 har vist, at den stammer fra en gammel 'protoplanet', der er ældre end Jorden, skriver ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.

En protoplanet er en slags babyplanet, der ikke klarede den.

Stenen er vulkansk og er mere specifikt en andesit, som er blevet hærdet af lava, fortæller geokemikeren Jean-Alix Barrat fra University of Western Brittany i Frankrig. Han har sammen med en række forskere kigget nærmere på meteoritten.

Læs mere på Videnskab.dk: Fund i meteorit fra før Solsystemets dannelse overrasker forskere

Ifølge forskerne er Erg Chech 002 meget sjælden og kan give en ny forståelse af, hvordan planeter bliver dannet. Ud fra analyser af stenens mineraler vurderer forskerne, at EC 002 er mindst 4,565 milliarder år gammel, og Jorden er til sammenligning omkring 4,54 milliarder år gammel.

- Meteoritten er den ældste magmatiske sten, der nogensinde er blevet analyseret, og den giver os et indblik i formationen af primordiale (oprindelige, endnu ikke dannede, red.) skorper, som dækkede de ældste protoplaneter, skriver forskerne i studiet. Det skriver Videnskab.dk.

Andre artikler fra Videnskab.dk

Hvordan går verden under?

Kæmpe meteoreksplosion er ikke blevet opdaget - før nu