Utroligt fund: Masse-grav med mumier

Forskere har opdaget en enorm massegrav syd for Kairo, hvorfra en lille pige og en 2.13 meter høj mand blandt andet er blevet udgravet.

En flok forskere fra det amerikanske universitet Brigham Young University føler sig nu sikker på, at mere end en million mumier ligger nedgravet på et kæmpemæssigt begravelsessted 96 kilometer syd for den egyptiske hovedstad Kairo.

Kirkegården Fag el-Gamous blev reelt opdaget for mere end 30 år siden, og arkæologer har i mange år haft gang i et omfattende stykke udgravningsarbejde.

Indtil videre er mere end 1.700 mumier blevet gravet fri af den hårde jord, der omgiver den mere end 300 hektar store ørkenkirkegård, men forskerne vurderer nu, at der meget mere at komme efter.

- Vi er ret sikre på, at der befinder sig over en million grave i denne kirkegård. Den er stor og tætpakket, fortæller Professor Kerry Muhlestein, der er projektleder på udgravningen, ifølge engelske Daily Mail.

Dermed er fundet af gravsteder på den 1.500 år gamle kirkegård det største nogensinde.

Samfund TV: Gammel bro fundet efter 85 år: - Det var lige godt satans

Hvorfor så mange mennesker?

Det enorme antal mumier har dog givet de lærde mennesker fra USA grå hår i hovedet, for der er endnu intet, der indikerer, hvor de mange mennesker kommer fra.

Selvom de mumificerede lig er blevet begravet over længere tid, så befinder kirkegården sig ikke i et område, der har været så tæt befolket, at det store antal kan forklares.

De større byer i nærområdet har nemlig egne kirkegårde.

- Det er svært at vide, hvor alle disse mennesker kommer fra, siger Professor Kerry Muhlestein til Live Science.

Lille pige og høj mand begravet

De mange mennesker har i modsætning til tidligere mumie-fund ikke haft royalt blod i årerne, og intet tyder på, at de ellers har været noget ved musikken i sin tid. Der er altså tale om ganske almindelige mennesker, og heriblandt har forskerne det seneste år gjort sig nogle specielle fund.

Arkæologerne udgravede blandt andet en 2,13 meter høj mand, som var blevet foldet sammen, for at han kunne passe ned i sin grav.

Derudover er et af de seneste fund en 18 måneder gammel pige, der er blevet sirligt begravet med to armbånd på hver arm.

Den lille pige var forsøgt mumificeret ved at fjerne forskellige organer, som forskere tidligere har afdækket i forbindelse med de royale egyptere.

- Hun blev begravet med stor omhu, da nogen, der naturligvis elskede hende meget, gjorde alt hvad de kunne for at tage sig af denne lille pige, fortæller Professor Kerry Muhlestein.

Det er dog et særsyn på det gigantiske gravsted, for størstedelen af de mange mennesker er blot blevet begravet i en smule klæde, mens den hårde ørkenjord krediteres den gode konservering.

1 af 2 Mere end 1.700 mumier er blevet udgravet fra det største gravsted nogensinde fundet. (Foto: Brigham Young Universits Facebook-side)