4 nemme vaner, som gør dig gladere

Disse fire faste rutiner garanterer ifølge neurolog et bedre humør

Neurolog Alex Corb har fire bud på rutiner, du kan passe ind i din hverdag, hvis du vil garantere mere glæde i dit liv. (Foto: Colourbox)
Neurolog Alex Corb har fire bud på rutiner, du kan passe ind i din hverdag, hvis du vil garantere mere glæde i dit liv. (Foto: Colourbox)

Internettet flyder over med gode og mindre gode råd til, hvad du skal gøre for at blive lykkelig.

Men nogle af dem som må menes at have mest belæg for at udtale sig om, hvordan du sørger for at være så glad som overhovedet muligt, er neurologer.

Se også: ’Min bedste veninde giftede sig med min voldtægtsmand’

En af dem er Alex Corb, neurologisk researcher fra UCLA (University of California, Los Angeles). Han har ifølge Time.com fire idéer til rutiner, du skal passe ind i dit liv, for at komme ind i en opadgående spiral af glæde.

Her er hans fire vigtigste vaner:

1. Stil et spørgsmål

Ironisk nok trigger det din hjernes belønningssystem, når du føler dig skyldig, flov eller skamfuld. Det betyder rent ud sagt, at du får det lidt bedre, når du bekymrer dig.

Alex Corb mener derfor, at du skal huske at stille dig selv dette spørgsmål: ’Hvad er jeg taknemmelig for?’

Samfund - 5. feb. 2015 - kl. 17:48 Nutella-burgeren og ti ting du ikke vidste om Nutella

Taknemmelighed løfter nemlig dit dopamin-niveau – faktisk nøjagtigt som antidepressivt medicin gør.

2.  Sæt navn på følelserne

Når du ikke har det godt, så find et navn til den følelse, du har. Er du ked af det? Bange? Eller måske vred?

I en undersøgelse har forskere ifølge Alex Corb udsat et hold deltagere for billeder af mennesker med forskellige ansigtsudtryk. Ikke vildt overraskende blev deltagerne smittet af den følelse, de genkendte på billedet.

Se også: Dansk Downs-kat går verden rundt: Se, hvad Monty bruger opmærksomheden til

Men når de blev bedt om at sætte navn på den specifikke følelse, blev deres egen følelsesmæssige reaktion lettet. Bevidst anerkendelse af følelser kan altså med andre ord reducere deres indvirkning på dit humør.

3. Tag beslutninger

Du kender garanteret allerede følelsen af utrolig lettelse, når du endelig har taget en beslutning om noget, du har grublet over længe.

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at det at træffe en beslutning løsner op for følelsen af angst og bekymring. Og så er der den bonuseffekt, at dit problem samtidig bliver løst.

Se også: Billeder går verden rundt: Syrisk flygtning tager sin killing med til Grækenland

Men at træffe en beslutning kan som bekendt være svært. Dér har neurovidenskaben også et bud på, hvad du skal gøre. Ifølge Alex Corb er det nemlig tilstrækkeligt at træffe en beslutning, der ’bare er god nok'.

Vrid ikke hjernen for at finde frem til beslutning, som er 100 procent den bedste, for perfektionisme er i sig selv stressende.

4. Giv et knus

Vi har brug for at føle os elsket og accepteret af andre. Faktisk viser en undersøgelse, at hjernens reaktion på følelsen af udelukkelse og mangel på accept svarer til fysisk smerte. Med andre ord kan en afvisning altså gøre ondt på nogenlunde samme måde som en brækket arm.

Se også: 52-årig ligner en ung kvinde: Her er hendes hemmelighed

Måden at komme det i forkøbet på er ifølge Alex Corb ved at røre ved andre mennesker. Berøring er nemlig meget effektiv, og undersøgelser viser, at berøring fra de mennesker, du elsker, reducerer smerte.

Så husk at give nogen et ekstra kram i dag.

 

4 kommentarer
Vis kommentarer