X Factor handler om alt andet end sangtalent

Hvis du troede, at det handlede om sang, så tro om igen: X Factor er en konkurrence i, hvem der kan forvandles fra almindeligt menneske til musikstjerne og stadig 'være sig selv'

Karoline er ene pige tilbage i X Factor. (Foto: DR/Agnete Schlichtkrull)
Karoline er ene pige tilbage i X Factor. (Foto: DR/Agnete Schlichtkrull)

Hvis du har fulgt 25-årige Chrestens færd i årets X Factor, har du været vidne til et paradoks, som præger alle sangkonkurrencer som X Factor og Idols:

Dommerne var først skeptiske over for den 'generte vestjyde', som var næsten fjendligt mut. Så sang han, og pludselig var de vilde med ham. Men så blev Chresten instrueret af Ida Corr, fik smart tøj på, og pludselig var de andre dommere utilfredse: Chresten var ikke længere 'sig selv'.

Selvom X Factor og Idols er internationale tv-formater, lavet efter rigide anvisninger fra produktionsselskabet FreemantleMedia, og selvom formålet er at forvandle deltagerne fra almindelige mennesker til popstjerner, så er forestillingen om, at deltagerne skal være 'ægte' eller 'autentiske' alligevel helt central for både producenter, deltagere og publikum.

Det skriver Videnskab.dk.

Den udmelding kommer fra Katherine Meizel, der er lektor i musiketnologi ved Bowling Green University og forfatter til bogen 'Idolized - music, media and identity in America Idols' fra 2011.

Det paradoks prøver producenterne ifølge Katherine Meizel at løse ved at byde seerne ind i tv- og underholdningsindustriens maskinrum:

- Programmerne bygger på en forestilling om, at de traditionelle popstjerner bliver leveret til forbrugerne som fabrikerede og uautentiske. Konkurrencerne tilbyder derimod seerne at følge forvandlingen fra almindelige mennesker til stjerner og endda deltage ved at stemme. Du får ikke bare serveret færdige produkter, der allerede er formet af musikindustrien, siger Katherine Meizel til Videnskab.dk.

Læs også hos Videnskab.dk:Derfor er kendte mennesker interessante

Hun mener, at producenterne udnytter, at vi er skeptiske over for al kultur, der er masseproduceret, og som fremstår, som om det kun er lavet for at tjene penge. Ved at lade os se, at deltagerne i udgangspunktet bare er almindelige mennesker, forsøger de at skabe stjerner som stadig har deres autenticitet i behold:

- Kelly Clarkson, som var den første vinder af American Idol, bliver stadig talt om, som om hun er en slags almindelig person. Hun har lige været til den amerikanske Grammy-uddeling, og alle siger, at hun er så ærlig og minder om naboens datter, selvom hun har været berømt, siden hun vandt American Idol i 2002.

Andre artikler hos Videnskab.dk:

Auto-Tune er musikkens svar på silikonebryster

X Factor: De unge er talenter uden teknik

Er musiksmag medfødt?

1 af 2 X Factor tilbyder eerne at følge forvandlingen fra almindelige mennesker til stjerner. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
2 af 2 Karoline er ene pige tilbage i X Factor. (Foto: DR/Agnete Schlichtkrull)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere