Kaffe, cola eller energidrik - hvad er bedst?

Hvad skal jeg vælge, hvis jeg har brug for et skud ekstra energ – og kan jeg dø af for meget kaffe?

Kaffe kan være vanedannende, men ifølge DTU Fødevareinstituttet slet ikke i en grad som f.eks. nikotin eller narkotika. Derfor er et godt råd til Java-junkier, som får det dårligt af at drikke for lidt - eller for meget - kaffe ganske simpelt: drik noget mindre. Din krop vænner sig til det. (Foto: Colourbox.com)
Kaffe kan være vanedannende, men ifølge DTU Fødevareinstituttet slet ikke i en grad som f.eks. nikotin eller narkotika. Derfor er et godt råd til Java-junkier, som får det dårligt af at drikke for lidt - eller for meget - kaffe ganske simpelt: drik noget mindre. Din krop vænner sig til det. (Foto: Colourbox.com)

Alle kan have brug for at noget ekstra turbo i overetagen, når vi er kommet lidt for tidligt ud af fjerene, sidder og hænger foran computeren på arbejde eller skal præstere noget, f.eks. til en eksamen.

Så er det jo godt, at kloge mennesker har skænket os magiske væsker som kaffe, cola og alverdens afskygninger af energidrikke.

Men hvilket vidundermiddel virker egentlig bedst? Og kan man få så meget koffein, at det er farligt?

Videnskab.dk har bedt chefkonsulent John Christian Larsen fra DTU Fødevareinstituttet om en energisk forklaring.

1) Hvad får man mest energi af at drikke?
- Når vi taler om at få energi i denne forbindelse, betyder det formentlig, at vi taler mængder af koffein. Hvis man drikker samme mængde af alle tre drikke, får man mest fra kaffe, men energidrikke som Red Bull indeholder altså også meget koffein, fortæller John Christian Larsen.

Fødevareeksperten forklarer, at:

  • en liter stærk kaffe indeholder op mod 1000 milligram koffein. Insisterer man på at hælde en hel liter af det endnu stærkere espresso ned, ryger man op på den tredobbelte mængde.
  • en liter energidrik indeholder 320 milligram koffein, altså omkring en tredjedel af en liter kaffe
  • en liter cola rummer lidt mindre end 100 milligram koffein, altså omkring en tiendedel af en liter kaffe.

Drikkene kan gemme på andre opkvikkende stoffer fra samme kemiske gruppe som koffein. Det drejer sig om theobromin og teofylin, som f.eks. findes i te, men stofferne virker mindre kraftigt end koffein, og der er en væsentlig mindre mængde af dem.

Ifølge John Christian Larsen skulle det heller ikke betyde noget for effekten af koffein, om der er sukker i drikkene, som det er tifældet med f.eks. Coca-Cola og Red Bull.

Alt i alt: Hvis man gerne vil have et ordentlig skud koffein i så lille mængde væske som muligt, er det ned til automaten, ud til elkogeren eller hen på cafeen og bede om en balje espresso - som i øvrigt også skulle være den bedste form for kaffe for maven.

Læs også på Videnskab.dk: Hvordan træner man rigtigt?

2) Hvad bliver hurtigst optaget i kroppen?
- Det er hip som hap. Det er alt sammen væske, og fordi det er opløst i forvejen, er det meget tilgængeligt og har let ved at blive absorberet i kroppen.

- Koffein fra drikke bliver optaget hurtigere, end hvis du f.eks. spiser fast føde eller en pille, som først skal 'falde hen', før koffeinen bliver tilgængelig. Så med mindre du har en kanyle, er det hurtigst at drikke det, konstaterer John Christian Larsen.

3) Hvornår får man for meget koffein?
Fødevarestyrelsen har sat nogle grænser ud fra undersøgelser fra Canada, der viser, at koffein blandt andet kan give nogle børn angstanfald, hvis de drikker 5-10 milligram.

Derfor bør børn og unge op til 16 år for en sikkerheds skyld ikke indtage mere end 2,5 milligram koffein pr. kilo kropsvægt. En knægt på 50 kilo skal altså helst ikke drikke mere end en stor kop kaffe eller allerhøjest en liter cola (hvis man lægger alle spekulationer om sukker til side og kun skeler til indholdet af koffein).

- Man kan så sige, at hvis man drikker en kop om morgenen og én om aftenen, så bør der ikke være nogen fare, når man kigger på halveringstiden.

- Og generelt siger vi, at vi ikke tror på toksiske effekter hos voksne, når koffeinmængden er under 400 milligram om dagen, så man skal ikke være bange for at drikke nogle kopper kaffe på grund af indholdet af koffein, fortæller John Christian Larsen.

Undtagelsen er gravide, som allerhøjst må indtage 300 mg koffein på en dag, ellers stiger risikoen for at føde børn, der vejer for lidt.

Andre mennesker løber muligvis ind i mere overfladiske problemer med irritation og søvnløshed, hvis de drikker for meget koffein, men effekterne er generelt ret dårligt belyst.

Koffein er under mistanke for at være vanedannende og give hovedpine, men på den anden side ser det også ud til at kunne bruges i behandling af forskellige sygdomme som f.eks. rygerben.

Indtil 2004 blev koffein betragtet som præstationsfremmende og var på listen over forbudte dopingstoffer, men i dag blæser vinden den modsatte vej, og koffein bliver som hovedregel betragtet som et smagsstof, så længe det ikke optræder i overdrevent store koncentrationer - hvilket vil sige meget mere end man finder i espresso.

En god tommelfingerregel er, at hvis man får det dårligt af at drikke meget kaffe, cola eller energidrik - så lad være.

Læs også på Videnskab.dk: Kvinder får flere tømmermænd end mænd

4) Kan man dø af at drikke for meget koffein?

John Christian Larsen vurderer, at det korte svar er: Nej, du kan ikke dø af en overdosis koffein ved at drikke kaffe, energidrikke eller cola. Vurderingen er, at en dødelig dosis koffein for voksne mennesker svarer til 80-100 kopper kaffe, som bliver høvlet ned hurtigt efter hinanden.

- Man har ganske vist rapporter om meget højt indtag af energidrikke sammen med ekstrem fysisk aktivitet, især på diskoteker, hvor man har haft tilfælde af dødsfald.

- Men det er formentlig på grund af dehydrering, fordi koffein og alkohol er vanddrivende. Når man danser hele natten - og måske endda også indtager andre stoffer - så giver det selvfølgelig en risiko, siger John Christian Larsen.

- Det mest sikre, man ved omkring sammenblandingen af koffein og alkohol er, at folk tror, de er mere ædru, end de er. Det har man påvist objektivt. Du kender det fra fester, hvor du har fået lidt for meget; så tager man en kop kaffe og føler, det hjælper lidt, men det gør det altså bare ikke.

Læs også på Videnskab.dk: Kaffe gør din julefrokostbrandert værre

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen