Professor: Skolen er et sygt sted

En engelsk professor mener, at skolerne dræber kreativitet og fremelsker børn med ADHD.

Du er måske én af mange millioner mennesker, som allerede har set denne video – men kig bare med alligevel, for det er faktisk også fascinerende både anden og tredje gang at høre professor emeritus Ken Robinson ifølge Videnskab.dk.

Han skærer benhårdt igennem vores opfattelse af uddannelsessystemet og kaste sine skarpe analyser direkte ind i de mest åbne sår med udsagn som:

• Skolen dræber kreativitet

• ADHD er en opdigtet epidemi, som skoler er med til at sprede

• Vi uddanner børn efter gammeldags idealer, som slet ikke hører hjemme i det 21. århundrede

• Børn bliver tvunget til at forholde sig til emner, som dræber engagement i stedet for at fremelske det

Læs også på Videnskab.dk: Opråb: Drop ADHD-medicin og kig på kosten

Det er alvorlige anklager, og de får kun mere tyngde, når de kommer fra en højt anerkendt og respekteret fagmand, der i mange år har forsket i kreativitet og uddannelse ved University of Warwick i England. Sir Ken Robinson har 30 års erfaring med udvikling af skolevæsnet, og han er hædret med et væld af titler for sit arbejde bl.a. som ekspert for regeringerne i England og Nordirland – og så får hans formidable evne til at formidle folk til at lytte.

Spørgsmålet er dog, om selve indholdet giver mening i dansk sammenhæng?

Videnskab.dk har allieret sig med én af Danmarks førende forskere i læring. Line Lerche Mørck er lektor i pædagogisk psykologi ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, tidligere kendt som Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU). Hun har forsket i, hvordan vores uddannelsessystem er strikket sammen og hvordan vi udvikler det, og hun er ikke et øjeblik i tvivl: Ken Robinsons kritik kunne lige så godt være rettet mod Danmark.

- Han sætter fingeren på en masse gode kritikpunkter, og der er pointer, som jeg er meget enig i, lyder det fra Line Lerche Mørck.

Læs også på Videnskab.dk: Sådan helbreder du din krop med hjernen

Ken Robinson mener helt grundlæggende, at skolen bare gør, som den altid har gjort og derfor efterhånden har udviklet sig til at være en industri uden den helt store entusiasme eller plads til begejstring. Vi putter elever ind i den ene ende, forsøger at fylde deres hoveder med boglig viden og håber, at der kommer fornuftige samfundsborgere ud i den anden ende.

- Igen: Jeg er meget enig. Der er en grundlæggende struktur for, hvad en skole er: man skal følge et skema, gennemgå et særligt pensum, læreren skal overføre viden, og det handler om at nå højest i hierarkiet ved at blive god til læsning og matematik. Der er mange problemer i den opskrift, men man kører videre med den, og det giver en risiko for, at skolen bliver for meget som en fabrik, siger Line Lerche Mørck.

- Opskriften gav måske nok mening tidligere, hvor uddannelse banede vejen for et godt job, så man kunne forsørge sig selv og sin familie. Men de børn, som i dag bliver sortert fra med de metoder, er f.eks. dem, der bor i udsatte områder og som skal ud i et samfund, hvor ungdomsledigheden er oppe på niveau med 1980erne. Det giver et problem med legitimiteten af uddannelse, for det er svært at overbevise dem om, at uddannelse i sig selv er godt, bemærker Line Lerche Mørck.

Læs også på Videnskab.dk: Forskere: Skolerne magter ikke kreativitet og innovation

Kernen i problemet er, som Ken Robinson bemærker, at 'skolen marginaliserer det, du synes er interessant'.

Hvis barnet brænder for f.eks. at spille ishockey, men bliver bænket foran den ene bog efter den anden om alt muligt andet, daler interessen.

Hvis barnet vil bruge tuscherne til at bygge et hus, men død og pine skal tegne en ko som alle de andre, bliver der måske lagt et lille låg på kreativiteten, og sådan kan forskellige situationer ende med at holde barnet nede i stedet for at få det til at folde sig ud.

Ifølge Line Lerche Mørck betyder skolens meget faste rammer, at et fåtal lærer, at de er dygtige og kan følge med i skolen, mens »rigtigt mange« lærer, at de ikke slår til, er lidt dumme eller bare falder udenfor.

- Og det fokus mangler virkelig, når man taler om at reformere skolerne: hvordan man favner bredere, og hvad lærer vi de børn, som ikke trives i eller passer til i denne her form for skolestruktur?

Læs hvad der tyder på, at ADHD er et opdigtet epidemi, og få Line Lerche Mørcks bud på en løsning i artiklen på Videnskab.dk

Andre artikler fra Videnskab.dk:

Barnets allerførste ord afsløret

Bacon-tampon helbreder livsfarligt næseblod

Kvinders nydelse er mere end klitoris

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere