Astronomer har måske fundet en ny måne

Den første 'exo-måne' har måske set dagens lys, men den skal dog undersøges nærmere, siger professor

Astronomer har muligvis fundet den første måne udenfor vores solsystem.

Denne exo-måne minder ikke om nogle af vores andre kosmiske naboplaneter:

'Den er på størrelse med Neptun og har sin bane om en planet på størrelse med Jupiter, men med 10 gange større masse,' skriver BBC ifølge Videnskab.dk

Exo-planeter er kendetegnet ved at være planeter, der kredser om andre stjerner end Solen.

Læs mere på Videnskab.dk: Rumsonde finder 'magisk ø' på Saturns måne

Den såkaldte exo-måne blev opdaget via NASA’s rumteleskop Kepler og blev senere også spottet igennem Hubble-teleskopet.

Dog skal der yderligere undersøgelser til, før man kan kortlægge helt præcist, hvilken type måne der er tale om, forklarer de to astronomer bag opdagelsen.

'Vi har prøvet at udelukke andre mulige forklaringer på fænomenet, såsom tekniske problemer med rumfartøjet, andre planeter i systemet eller stjerne-aktivitet, men vi kan ikke finde en anden hypotese, der kan forklare den data, vi har,' forklarer David Kipping, der er professor på Colombia University i New York til BBC.

Læs mere på Videnskab.dk: Sex og rødvin kan skærpe din hjerne

Han har sammen med ph.d.-studerende Alex Teachey udgivet resultaterne bag de opsigtvækkende observationer i Science Advances Journal.

'Måne-modellen er stadig den bedste forklaring på vores data, og den kan både forklare den timing og det særlige lys fra stjernen, som vi har observeret,' siger Alex Teachey fra Colombia University til BBC ifølge Videnskab.dk.

Flere artikler på Videnskab.dk:

Sådan dør du i et sort hul
Derfor kan elefanter ikke hoppe
Lev længere med god sæd