Astronomisk ædegilde: Sort hul æder stjerne

En stjerne, som vejer mere end dobbelt så meget som Solen, er i færd med at blive slugt af et sort hul. Undervejs i ædegildet udsendes en strøm - jet - af materiale fra den smadrede stjerne. (Kunstners illustration: Sophia Dagnello/NRAO/AUI/NSF)

Astronomer har gennem 10 år observeret en stjerne, som bliver flået i stykker og ædt af et sort hul.

I en fremmed galakse knap 150 millioner lysår fra Jorden har astronomer gjort et sjældent syn: Et stort, sort hul er i færd med at flå en stjerne i stykker og æde den.

Den uheldige stjerne er blevet fulgt af astronomer siden 2005, og de seneste detaljer omkring det årelange ædegilde er netop blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science. Det skriver Videnskab.dk, hvor du kan se flere illustrationer og astro-fotos af stjernen.

'Det er ret fascinerende læsning. I begyndelsen troede man, at man havde opdaget en supernova, som er en eksploderende stjerne. Men i virkeligheden var det en stjerne, som var ved at blive flået i stykker og ædt af et sort hul,' fortæller Ole Eggers Bjælde, som forsker i sorte huller ved Aarhus Universitet, men ikke har været en del af det nye studie, til Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Kæmpelyn ’fanget’ af astronauter

Sorte huller er ekstremt kompakte objekter, som har en enorm tyngdekraft. Der findes utallige sorte huller rundt omkring i universet, og i centrum af mange galakser – såsom vores egen galakse Mælkevejen – findes der et supermassivt sort hul, som er millioner eller milliarder gange tungere end Solen.

Det er netop et sådant supermassivt sort hul, som er blevet observeret i det nye studie.

Det sorte hul befinder sig i centrum af en af galakserne i Arp 299 - et par galakser, som kan ses i retningen af stjernebilledet Store Bjørn, og som er i færd med at kollidere med hinanden.

Læs mere på Videnskab.dk: Årets smukkeste astronomi-billeder kåret

Det sker kun sjældent, at et supermassivt sort hul fortærer en stjerne – blandt astronomer er ædegildet kendt som en ’tidal disruption event’.

Ved en ’tidal disruption event’ bliver en uheldig stjerne i første omgang indfanget af den enorme tyngdekraft fra det sorte hul. De voldsomme kræfter river og flår i stjernen, som med tiden bliver smadret til ukendelighed og til sidst spist af det sorte hul.

Undervejs i processen bliver der udsendt materiale fra den smadrede stjerne. I det nye studie kan de observere en jet-strøm af stråling og partikelrester fra stjernen, som bliver spyttet ud i rummet, forklarer Ole Eggers Bjælde.

'En sjov ting ved det nye studie er, at de kan se, at cirka halvdelen af stjernen bliver spist, og den anden halvdel af stjernen bliver sendt ud i rummet i en jet-strøm,' siger Ole Eggers Bjælde.

Hvad er et sort hul?