Dansk opfindelse: Nu kan du skænke fadøl med mobilen

En gruppe ingeniørstuderende har udviklet en app, som kan betjenes og betales alene ved hjælp af en smartphone

Her kan du se adjunkt Christian Dannesboe demonstrere opfindelsen. (Video: Christian Dannesboe)

Bøvl med langsomme eller uopmærksomme bartendere, mangel på kontanter eller svigtende dankort-terminaler kan måske blive fortid, når det kommer til køb af fadøl på yndlingsbaren.

I hvert fald hvis en opfindelse lavet af studerende fra Aarhus Universitet slår igennem.

Opfindelsen fungerer ved, at man ved hjælp af en app kan indtaste, hvor meget øl, man ønsker i glasset, hvorefter man bliver ledt over til MobilePay for at betale et beløb svarende til den mængde øl, man har bestilt. Efterfølgende giver app'en så besked til en tablet, der er koblet til et fadølsanlæg, der så aktiverer en knap, der udløser den stærkt tiltrængte fadøl.

App'en, kaldet 'SpøgelsesBar' eller 'GhostBar', er udviklet i et samarbejde mellem flere grupper af ingeniørstuderende under ledelse af Christian Dannesboe, der er adjunkt på Ingeniørhøjskolen ved Aarhus Universitet.

Betjeningsfri bar
Han fortæller, at ideen opstod i forbindelse med, at der var en del studerende, der blev flyttet rundt på grund af nogle sammenlægninger på universitetet.

- Så blev der spurgt, om de studerende måtte lave en fredagsbar. Men det blev afvist, fordi der er andre fredagsbarer, som de studerende så kunne bruge. Men de fik godkendt, at de kunne opstille et demonstrationsanlæg, for så længe den bare var helt betjeningsfri, var der ikke tale om en bar, siger Christian Dannesboe til Ekstra Bladet.

De studerende fik derfor tilladelse til at opstille anlæg, der kunne servere fadøl og tage imod betaling, så længe der ikke var bar-personale ansat, så det dermed ikke var en bar i universitetsregi.

Efterfølgende blev det udbudt som et projekt, hvordan man kan servere øl uden betjening bedst muligt.

Nem betalingsløsning
Første skridt var derfor at udvikle noget, der kunne sørge for at udskænke øllen, hvorefter selve betalingsløsningen skulle indkorporeres.

- Der opdagede vi så lidt ad bagveje, at Danske Bank, uden at fortælle det, havde åbnet op for, at man kan 'queue' i deres MobilePay-system via app-switch, som går ud på, at en app kan sige til MobilePay, at den eksempelvis skal sende 12 kroner hen til en person, og så skal man bare bekræfte det. Derefter vender MobilePay tilbage og siger, at den har gjort det, hvorefter man kan bede anlægget om at skænke en øl, siger han.

I første omgang havde studerende fra Kemi opbygget selve anlægget, hvor de blandt andet sørgede for, at systemet sørgede for at opskænke de rette mængder øl hver gang, hvorefter en gruppe studerende fra Informations- og kommunikationsteknologi udviklede app'en.

Næste skridt er, at en ny gruppe studerende skal finpudse designet.

- Alle synes, det er en super god idé, men systemet er jo bare rigtig grimt. Det virker, og alle er glade, men så snart man står med en øl, sprøjter det på den dyre tablet, så jeg har lavet en aftale med nogle maskiningeniører om, at de vil se på at pakke den ind i en skal, som kan 3D-printes, siger Christian Dannesboe.

Derudover har han også oprettet kontakt til Arkitektskolen, som vil prøve at udbyde det som designprojekt for at udvikle nærmere på designet baseret på blandt andet interviews med kundegrupper.

Stor interesse
Selvom projektet stadig er i sin spæde fase, er der allerede forskellige bryghuse og en virksomhed, der har taget kontakt til Christian Dannesboe med interesse i projektet, men ambitionerne for projektet på længere sigt er endnu ikke fastlagt.

- Det er hurtigt blevet meget populært, så det griber meget om sig, siger han.

De studerende har i sinde at vise app'en frem i forbindelse med åbent hus på Aarhus Havn 29.-30. august, hvor interesserede kan prøve app'en af med deres egen telefon. Derudover er det planen, at opfindelsen skal i brug, når de studerende kommer tilbage fra sommerferie i slutningen af august.

29 kommentarer
Vis kommentarer