Fitness-chok: Proteinbaren efter træning er spild af penge

Du får ikke større muskler af at drikke en protein-shake eller spise en proteinbar lige efter træning, viser analyser af den samlede forskning. Danske forskere vil nu ændre deres undervisning

Der er ikke umiddelbart nogen grund til at kaste sig frådende over protein efter træningen, viser ny forskning. (Arkivfoto: POLFOTO)
Der er ikke umiddelbart nogen grund til at kaste sig frådende over protein efter træningen, viser ny forskning. (Arkivfoto: POLFOTO)

Siden 2001 har det været en populær antagelse blandt forskere og fitnesseksperter, at man inden for de første to timer efter træning kan opbygge muskler i højere grad, hvis man indtager protein - et såkaldt 'window of opportunity' eller 'mulighedernes vindue'.

Men mulighedernes vindue lader til at være lidt af en myte, viser to store metaanalyser, der gennemgår al forskning på området. Det skriver Videnskab.dk.

Analyserne finder ingen signifikant forskel på folk, der indtager protein før træning og efter træning.

Læs hele historien på Videnskab.dk

Hvis man sørger for at spise nok protein i løbet af dagen, lader proteinindtag efter træning ikke til at have nogen effekt, konkluderer de amerikanske forskere, der står bag analyserne.

Begge analyser er udgivet i tidsskriftet Journal of International Society of Sports Nutrition. Det betyder, at undervisningen må ændres, siger lektor Kristian Vissing.

Læs også på Videnskab.dk: Sex og rødvin kan skærpe din hjerne

- Efter at have læst de to metaanalyser, hælder jeg ikke længere mod, at proteinindtag efter endt træning har større betydning for muskelvæksten, end hvis man bare får nok i løbet af dagen. I hvert fald for yngre folk. Det har ellers været en del af fagbøgerne og min undervisning, at der nok var sådan et vindue, men det vil jeg ikke sige længere. Forskningen, der pegede på et mulighedernes vindue, har alligevel aldrig været særlig solid, og disse to analyser peger også på, at antagelsen har været forkert eller i bedste fald unuanceret, siger Kristian Vissing, lektor på Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet.

Han forsker selv i træning, muskelvækst og -fysiologi, men har ikke bidraget til de to metaanalyser.

Lektor Lars Holm har længe været skeptisk overfor idéen om større muskelvækst ved proteinindtag de første par timer efter træning, og efter at have læst analyserne, er han sikker i sin sag.

Læs også på Videnskab.dk: Derfor vågner du op med ’jern’ på

- Resultatet stemmer overens med mine fornemmelser. Hvis man justerer statistikken ud fra det daglige proteinindtag, forsvinder effekten af at indtage protein lige efter træning. Jo mere protein i din daglige kost, desto mindre betyder timingen. De fleste yngre mennesker får desuden nok protein fra en almindelig dansk kost, så længe de ikke træner på eliteplan eller laver hård styrketræning. Det vil sige, at 0,8-1 gram protein per kilogram kropsvægt om dagen er nok. Det er noget, jeg vil pointere i min undervisning, siger Lars Holm, lektor på Biomedicinsk Institut og forsker på Bispebjerg Hospital. Han forsker i muskelvækst og ernæring, men har ikke bidraget til de to analyser.

Læs også på Videnskab.dk: Bliver musklerne altid stærkere, når de bliver større?

Muskelvæksten afhænger af, hvilke aminosyreniveauer man har i blodet, når man begynder den fysiske aktivitet, og her kan en normal kost være tilstrækkelig, påpeger lektor Kristian Vissing.

- Det handler formentlig om bare at være i aminosyreoverskud ved endt træning, og de to metaanalyser peger på, at vi faktisk ligger i aminosyreoverskud på en almindelig kost, så længe vi ikke faster. Vi har derfor typisk ikke brug for ekstra proteiner efter træning for at få en optimal muskelvækst. Vi skal bare sørge for at spise almindeligt i løbet af dagen, siger Kristian Vissing og pointerer, at hvis man faster for længe, inden man træner, nedbryder man faktisk sine muskler.

Andre artikler fra Videnskab.dk:

Kvinders lyst har skabt mandens store penis

Hvorfor gør det mest ondt to dage efter?

Hvorfor bukker man sig, når man bliver forpustet?

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen