For første gang: Forskere tager unikt atom-foto

Sydkoreanske forskere har brugt teknologi fra medicinens verden til at fange enkelte atomers magnetfelter

De lyse områder er atomernes magnetiske felter. Foto: Philip Willke et. al

For første gang er det lykkedes forskere at tage billeder af individuelle atomers magnetfelt. Det skriver det sydkoreanske Ewha Womans University i en pressemeddelelse ifølge Videnskab.dk, hvor du også kan se en video om opdagelsen.

Det er et banebrydende resultat, der kan vise vejen til nye former for materialer og medicin, fortæller forskere.

- Jeg er meget begejstret over resultaterne. Det er bestemt en milepæl inden for vores felt og har meget lovende implikationer for fremtiden, siger medforfatter på det nye studie Andreas Heinrich fra Ewha Womens University i pressemeddelelsen ifølge Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Isbjerg har vendt bunden i vejret: Se de fantastiske billeder af ’krystal-paladset’

Du kender nok mest til MR-skanninger fra hospitalsverdenen, hvor teknikken bruges til at finde svulster eller måle hjernefunktionen ved hjælp af kæmpestore maskiner.

MR-skannere virker ved at registrere de fundamentale ’magneter’ i de atomer, som kroppen består af.

Når MR-skannere har skannet nok af kroppens små ’magneter’, kan de lave informationen om til et billede, der afslører kroppens indre.

Men hospitalernes MR-skannere er normalt nødt til at skanne milliarder af mikroskopiske magnetfelter for at samle tilstrækkeligt med information til at danne et billede.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvordan ser mennesket ud om en million år?

I det nye studie har forskerne stuvet teknologien fra en MR-skanner ind i spidsen på et såkaldt ’scanning tunnel-mikroskop’ (STM).

Spidsen på STM-mikroskoper er kun få atomer brede, og de tillader i forvejen forskere at registrere tilstedeværelsen af enkelte atomer på en overflade.

De sydkoreanske forskere satte en atomar ’magnet’ fast på spidsen af et STM-mikroskop, og ved at måle magnetiske ændringer på spidsen af STM-mikroskopet, kunne de derefter indirekte måle magnetfeltet på de enkelte atomer nedenunder.

Læs mere på Videnskab.dk: Det umulige billede er taget: Atom fanget på kamera vinder fotokonkurrence

Teknikken var så fintfølende, at det endda var muligt at skelne nogle typer af atomer fra andre.

- Det er virkelig en fantastisk kombination af billedteknologier. Medicinsk MR-skanning kan lave fremragende karakteristikker af en prøve, men ikke i en så lille størrelsesorden, siger Ahmed Duke Sheeren, leder af M.R.I. Core Facility ved Advanced Science Research Center, New York til New York Times.

Evnen til at analysere magnetiske strukturer på nano-niveau kan hjælpe forskerne med at udvikle nye materialer og medicin, fortæller Ahmed Duke Sheeran til New York Times ifølge Videnskab.dk.

Kan atomkraft redde verden?

Kvinderne og forskningen har talt: Sådan skal en penis se ud