Forsker: Så let bliver du glad på jobbet

En rask gåtur gør underværker for stillesiddende kontormus, viser en undersøgelse foretaget af en dansk forsker. 30 minutters gåtur nedsætter får dig i bedre humør og nedsætter følelsen af nervøsitet og stress på arbejdspladsen

Foto: Polfoto
Foto: Polfoto

Hvis du synes, det er lidt tungt at være på arbejde, kan det være, du skulle se at komme udenfor.

Ny dansk forskning viser, at bare en halv times gåtur tre gange om ugen øger din begejstring, evnen til at slappe af og nedsætter følelsen af nervøsitet og stress betydeligt. Kort sagt; du kommer i bedre humør, skriver Videnskab.dk.
 

- Det er et vigtigt resultat, fordi humørændringer kan have konsekvenser for produktiviteten på arbejdspladsen.

- Men også for den enkelte er det utrolig vigtigt, fordi vores humør er en meget stor del af vores velvære, og velvære ved vi fører helsefremmende aktiviteter med sig. Med andre ord: Jo bedre vi får det af at gå en tur, des mere sandsynligt er det, at vi vil blive ved med at gå, og jo sundere bliver vi, både fysisk og psykisk, siger ph.d. Cecilie Thøgersen-Ntoumani, professor ved Curtin University i Australien.

Læs også hos Videnskab.dk: Hvorfor skal kvinder have orgasme?
 

Cecilie Thøgersen-Ntoumani har lavet sin undersøgelse på 56 ansatte ved University of Birmingham, hvor hun selv tidligere har været ansat.

Ingen af deltagerne rørte sig synderligt til daglig, men gennem 10 uger skulle de i tre hverdage, samt to gange i weekenden, gå en tur udenfor i 30 minutter. Det er den anbefalede minimumsgrænse for, hvor meget man bør røre sig om dagen.

To dage om ugen rapporterede deltagerne gennem en app om deres følelser, både morgen og eftermiddag. Appen gjorde det muligt at få følelserne indrapporteret, mens de var i så frisk erindring som muligt; en fejlkilde, som andre forskningsprojekter har haft svært ved at komme ud over.

Analyser af deltagernes svar viste, at de alt i alt oplevede bedre humør end en tilsvarende kontrolgruppe, der ikke drog af sted på samme vandring i frokostpausen. Men også at de enkelte deltagere i gå-gruppen oplevede mindre nervøsitet på en arbejdsdag med gang, end på andre arbejdsdage hvor de holdt numsen i kontorstolen.

Læs også hos Videnskab.dk: Hvad er vigtigst: kost eller motion?
 

I artiklen skriver forskerne, at det antyder, at 'en halv times gang har en positiv effekt på stress hos inaktive kontoransatte'.

På grund af indviklede beregninger og analyser er det ikke til at sætte præcise tal på forbedringerne. Men Cecilie Thøgersen-Ntoumani skønner over for Videnskab.dk, at de groft sagt svarer til, at man klatrer et halvt trin til op ad en humørskala, der går til 5 – for eksempel fra 2 til 2,5 eller fra 3,5 til 4.

 

Andre artikler på Videnskab.dk:

Overraskende konklusion: Løb langsommere og lev længere

 

Hjælp! Hvad laver denne spooky fisk i Aarhus?

 

De flotteste mikroskopbilleder: Kødædende havplante og flagermusefoster

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere