Forskere: Cigaren fra det ydre rum er et isbjerg af brint

Det usædvanlige objekt kan måske sladre om stjernernes fødsel

Det mærkelige objekt har ifølge forskerne fra Yale University formodentlig fået sin form ved at blive 'slidt ned' af sin million år lange rejse gennem universet. (Illustration: European Southern Observatory/M. Kornmesser).

Et aflangt, sort objekt uden komethale, der på mystisk vis gled igennem vores solsystem, blev opdaget af astronomer 19. oktober 2017.

Det viste sig, at den stammede fra en helt andet solsystem end vores eget, og på den måde er den det første observerede objekt, der er ankommet til vores solsystem udefra.

Sidenhen har verden været på den anden ende for at finde ud af, hvor den gigantiske, cigarlignende genstand kom fra, og hvad den bestod af.

En forsker fra Harvard var for eksempel sikker på, at det mørke objekt var en hilsen fra en anden civilisation.

Læs mere på Videnskab.dk: ‘Oumuamua: Harvard-professor mener, det kan være en rumsonde sendt af aliens

Rumcigaren fik sågar navnet ’Oumuamua, der på hawaiiansk betyder 'budbringer fra langt væk, der kom til os først'.

Nu er forskere fra Yale University og University of Chicago i USA kommet med et forslag til, hvad den besøgende fra det ydre rum er. Og det er nok ikke aliens ...

- Det er et frossent isbjerg bestående af molekylært brint, siger Darryl Seligman, der er ph.d.-studerende ved Yale University i astrofysik, i pressemeddelelsen fra University of Chicago ifølge Videnskab.dk.

Han er også hovedforfatter på studiet, der er publiceret i Astrophysical Journal Letters.

Hvad, der har mystificeret astronomerne ved objektet, er, at det ikke har haft nogen komethale, og at det accelererede på en måde, der ikke kun kunne forklares ved hjælp af tyngdekraften.

Læs mere på Videnskab.dk: Ville en rumsonde styret af aliens opdage liv på Jorden?

På den måde virkede det, som om tingestens fremdrift igennem vores solsystem var uforklarlig.

Men så fik forskerne idéen om, at ’Oumuamua måske kunne være en slags is-komet, hvis hale er usynlig for os.

Fra den tanke deducerede forskerne sig frem til det materiale, der bedst kunne passe, i forhold til hvor ’Oumuamua var, hvor hurtigt den bevægede sig, og hvor meget energi, den ville modtage fra solen i løbet af dens bane gennem Solsystemet.

- Den eneste slags is, der kan forklare accelerationen, er molekylært brint, siger Seligman i pressemeddelelsen ifølge Videnskab.dk

Der er kun nogle enkelte steder i galaksen, hvor den slags is skabes – i de tætte, gigantiske molekylære skyer, hvor stjernerne fødes.

Hvis det er sandt, vil der være tilsvarende objekter i universet, som forskerne kan håbe på at finde, for at lære mere om, hvad der sker, når stjerner fødes.

For at efterprøve teorien, må forskerne vente på, at de kan observere et lignende objekt drøne igennem vores Solsystem.

Ny, vild hypotese: Aliens har måske besøgt Jorden for 10 millioner år siden

Er vi alene i rummet, fordi alle andre civilisationer er uddøde?

Ny opdagelse bringer forskere nærmere forklaring på mystiske signaler fra det ydre rum