Forskere får ny viden om de mystiske sorte huller

Et sort hul suger normalt alt ind i sig - men nu har forskere for første gang fundet lys fra et af de helt store af slagsen

Billedet her er en kunstners udgave af, hvordan et sort hul ser ud. Det i midten er materiale, der på grund af hullets stærke tyngdekraft suges ind i mørket (Foto: NASA)

Albert Einstein forudsagde i 1915, at der var noget ude i universet, som den dag i dag kunne betegnes som sorte huller, fordi tyngdekraften omkring stedet er så stor, at det trækker alt omkring sig ind i hullet.

Det var dog ikke før 1968, at begrebet 'sorte huller' første gang blev taget i brug. Siden er der forsket utrolig meget i de mystiske områder i rummet, og nu har forskere for første gang set lys blive 'skudt ud' af et sort hul.

Det skriver flere medier. Heriblandt Sciencealert.com.

Suges ind med stor kraft
I et sort hul er tyngdekraften så stærk, at alt - også lyset - bliver suget ind. Når man så nu alligevel kan se lys ved et sort hul, skyldes det, at materiale bliver trukket ind så hurtigt, at det skaber en ekstrem varme - helt op til ti millioner grader.

Det er den varme, der giver lysglimtene, som forskerne nu har set.

- Vi har fundet ud af, at aktivitet i udkanten af et sort hul kan observeres i optisk lys ved lav lysstyrke for første gang, siger chefforsker og astronom Mariko Kimura fra Kyoto Universitet til Space.com.

Stilbilledet her er taget fra en video af det sorte hul V404 Cygni. Hullet ligger omkring 7800 lysår fra jorden. Det er det sorte hul, som man nu kan se lys fra (Foto: Michael Richmond/Rochester Institute of Technology)

I gang efter 26 års hvile
Forskerne har set lysene ved det sorte hul V404 Cygni, som ligger omkring 7800 lysår væk fra jorden.

V404 Cygni har egentlig ikke vist tegn på aktivitet i 26 år, indtil 15. juni 2015, hvor NASA opdagede, at der skete noget igen. Derefter gik de japanske forskere for alvor i gang med at undersøge det sorte hul, og det er således også dem, der har set lysglimtene nu.

Astronomerne kunne se lysene i to uger, og de fandt også ud af, at man selv med amatørteleskoper ville kunne se lyset.

- Det her tyder på, at vi kan studere fysiske fænomener omkring sorte huller ved kun at bruge optiske teleskoper, siger Mariko Kimura.

Forsiden lige nu