Forskere finder ’fodspor’, der er millioner af år gamle

Verdens måske ældste fodspor er mere end 500 millioner år gamle og stammer fra Kina. De kan være sat af forfædrene til insekter eller orme

Forskere mener at have fundet verdens ældste ’fodspor’ i Kina. De mere end 500 millioner år gamle fossile spor kan stamme fra forfædrene til insekter eller orme. Det skriver The Guardian ifølge Videnskab.dk, hvor du kan se en video af det nye fund.

Fodsporene er ikke mere end et par millimeter brede. De blev fundet i Yangtze-dalen i det sydlige Kina mellem to stenlag, der er blevet dateret til henholdsvis 551 og 541 millioner år. Det tyder altså på, at sporene er ligeså gamle.

Læs mere på Videnskab.dk: De seks gådefulde spor i Danmark, som arkæologer ikke kan forklare

De ældste fodspor, man hidtil har fundet, er mellem 530 og 540 millioner år gamle. Det vil sige, at de stammer fra perioden Kambrium (ca. 541 - 485 millioner år siden), da Jordens biodiversitet eksploderede.

Hvis det nye fund er så gammelt, som forskerne tror, stammer det fra perioden Ediacarium (ca. 630-542 mio. år siden).

Ifølge forskerne bag studiet kan fodsporene hjælpe dem til at forstå, hvilke dyr der udviklede ben.

Læs mere på Videnskab.dk: 5,7 millioner år gamle menneskelignende fodspor fundet på Kreta

Det er dog svært at sige, hvem sporene stammer fra. De kan f.eks. stamme fra artropoderne (leddyrene), der inkluderer dyr som humlebier og edderkopper.

Men de kan også stamme fra anneliderne (ledormene), som du blandt andet kender fra helt almindelige sandorme på stranden.

- Medmindre dyret døde og er blevet bevaret lige ved siden af fodsporene, er det svært at sige, hvem der satte fodsporene, fortæller studiets ledende forfatter professor Shuhai Xiao, der er geobiolog ved Virginia Tech University.

Se nye og bedre billeder af spor på Månen