Forskere: Nu ved vi, hvad der besøgte vores solsystem sidste år

Det ukendte objekt Omuamua, der sidste år kom forbi vores solsystem, har vakt stor undren i forskerkredse

Den aflange gæst ‘Omuamua, der sidste år kom flyvende ind i vores solsystem, har været svær for forskerne at identificere.

Var det en asteroide? Så skulle den bestå af helt fast materiale som sten og metaller. Eller var det snarere en komet? Så ville den nærmere bestå af is og støv og formentlig også have en hale af vanddamp og andre gasser efter sig.

Tidligere har forskerne mest hældet til, at ’Omuamua var en asteroide. Men nu mener forskerne bag et nyt studie af ’Omuamua alligevel, at den må være en komet. Det skriver Videnskab.dk, hvor du også kan se en illustration af ’Omuamua.

I studiet peger forskerne på ’Omuamuas hale – eller mangel på samme.

Læs mere på Videnskab.dk: Penislængden og kropsstørrelse bestemmer troskab

‘Omuamua har nemlig ikke vist tegn på at have den karakteristiske hale af is, som kometer normalt har, på grund af deres isfyldte kerne.

Dersuden befinder ‘Omuamua sig kun lige på grænsen til den såkaldte 'is-linje' midt imellem Solen og Jupiter, hvor der er koldt nok til, at is-kometer ikke smelter.

Men det nye studie viser, at objektets acceleration bedst forklares ved, at Solens stråler opvarmer den isede overflade.

Derfor vurderer forskerne, at ‘Omuamua alligevel må være en komet og ikke en asteoride, som hovedsageligt består af klipper.

Læs mere på Videnskab.dk: Se den vilde natur fra sin smukkeste side

Kometer bliver sandsynligvis dannet i de ydre dele af planetsystemer, forklarer en af forskerne, og derfor kan de måske, nemmere end en asteroide, ‘flygte’ fra deres stjerne-forældre og ud i det interstellare rum.

Og da ‘Omuamua er vores første gæst fra et andet solsystem, kan viden som denne være en vigtig kilde til at forstå, hvordan planeter opstår.

Uforklarlige fænomener på dværgplaneten Ceres