Forskere: Vi har misforstået Jordens kontinentalplader

Hvor kommer bevægelsen i kontinentalpladerne fra?

Jordskorpen - Jordens yderste, faste lag - føles måske solid under vores fødder, men det er den faktisk ikke.

Jordens tektoniske plader er konstant i bevægelse, og i årevis har forskere forsøgt at forstå, hvad der driver deres bevægelser.

Nu er vi måske lidt nærmere et svar, skriver Science Alert ifølge Videnskab.dk.

I et nyt studie, der er blevet offentliggjort i Science Advances, præsenterer forskerne helt nye 3D-modeller, komplet med ligninger, som en supercomputer brugte intet mindre end ni måneder på at løse.

Læs mere på Videnskab.dk: Forsvundet kontinent fundet mere end 1.600 kilometer under Europa

Forskerne har i det nye studie betragtet Jorden som ét enkelt system for at finde ud af, om det er de tektoniske plader, der selv sætter bevægelse i Jordens kappe.

Jordens kappe er den del af Jorden, der befinder sig mellem den ydre skorpe og Jordens flydende kerne. Kappen er overvejende fast, men hen over geologisk tid bevæger den sig, som om den var flydende.

Hvis ikke de tektoniske plader sætter bevægelse i kappen, har den anden mulighed hidtil været, at langsomme ’strømme’ i kappen sætter gang i de tektoniske plader.

Men resultaterne af det nye studie antyder, at vi indtil nu har anskuet problemet helt forkert.

Det er nemlig ikke muligt at svare på, om det er skorpen, der skubber mod kappen, eller omvendt - begge har måske en central rolle at spille i ændringer af planetens overflade.

Læs mere på Videnskab.dk: Kæmpe krater opdaget: Meteorit ramte Indlandsisen med kraft som 47 mio. Hiroshima-bomber

I mange år har vi ellers forestillet os, hvordan pladerne skubber mod hinanden i nogle områder, og trækker sig fra hinanden i andre. Og tidlige forsøg på at beskrive Jordens pladetektonik tog udgangspunkt i, at bevægelserne var et resultat af konvektionsstrømme i kappen.

Men modellerne har været mangelfulde, og nu ved forskerne måske hvorfor.

Studiet antyder, at vi ikke 'surfer' på en flydende kappe, men derimod sejler med vores kontinentale sejlbåde, der skaber røre i havet nedenfor, skriver Science Alert.

Derfor er det muligvis et spørgsmål om 'hønen eller ægget', når forskerne prøver at afgøre, om jordens kappe skubber til kontinentalpladerne eller omvendt.

For hvis de tektoniske plader skaber strømme i Jordkappen, så er strømmene i kappen måske også med til at skubbe rundt på de tektoniske plader, siger forskerne.

Hvor mange kontinenter findes der?

Forskere: ’Englefisse’ er ikke farligt