Fund afslører dinosaurs sidste måltid

Forskerne har fundet spor af i alt 50 forskellige planter

Bregner synes at at have været livretten, mens små stængler og kviste blot har været en del af kosten for en gigantisk dinosaur, Borealopelta markmitchelli, der levede for over 110 millioner år siden.
Nye analyser fra et af de mest velbevarede fossile fra den tid har nemlig været med til at klarlægge, hvad dinosaurens sidste måltid har været, skriver ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.

Det er forskere fra Royal Tyrrell Museum of Palaeontology og the University of Saskatchewan (USask), Canada, der har analyseret det lille fossil, som blev fundet i 2011.
Og nu er det altså lykkedes forskerne at fastslå dinosaurens sidste måltid.

'Dinosaurens sidste måltid var hovedsageligt bregneblade, og det var 88 procent tygget bladmateriale, mens syv procent var stængler og kviste,' fortæller Cathy Greenwood, professor på USask og en del af projektet, til ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Utroligt kæmpefund: 500 millioner år gamle fossiler er fundet i Kina

Dinosauren var planteæder og tilhørte dinosaur-familien nodosaurer. Den var fuldt pansret med horn ned ad ryggen, og forskerne har beregnet, at den i sin tid vejede omkring 1.300 kilo.

Det nye studie er med til at kaste et mere detaljeret lys over, hvad de store planteædende dinosaurer mæskede sig i. Et spørgsmål, som har optaget forskerne længe.

'Det nye studie tilføjer helt ny viden til, hvad vi ved om de planteædende dinosaurs diæt,' fortæller en af studiet ledere Caleb Brown, palæontolog ved Royal Tyrrell Museum, til ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.
Han uddyber:
'Derudover er vores fund forbløffende, fordi det kan fortælle os en hel del om, hvordan dyrene interagerede med det miljø, de levede i. Detaljer, som vi normalt ikke får, når vi finder skeletter fra dinosaurer.'

Læs mere på Videnskab.dk: Ny art af forhistoriske mennesker fundet i Filippinerne

I det fossilerede maveindhold fandt forskerne i alt 50 typer af plantefossiler, der inkluderer en lang række af forskellige bregner, flere typer af nåletræer og to blomstrende planter, skriver ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.
Derudover gjorde forskerne også et andet opsigtsvækkende fund, da fossilet ligeledes i indeholdt rester af brændte planter, altså trækul.
Det kan ifølge forskerne kan tyde på, dinosauren har bevæget sig rundt i et nyligt brændt område, fordi bregner typisk dukker op i et brændt landskab.
Dinosauren er muligvis død kort efter det sidste måltid.

Kan man vække Tyrannosaurus til live igen?

Dinosaurerne var allerede ved at uddø, da meteoren ramte