Gigantisk asteroide har lige undgået Jorden med nød og næppe

En kæmpestor asteroide passerede jorden meget tæt på – og den blev først opdaget omkring et døgn tidligere

En asteroide på størrelse med en 10-etagers bygning blev opdaget kort før den passerede Jorden skræmmende tæt på. Arkivfoto: Jurgen Falchle / Alamy Stock Photo

En asteroide på størrelse med en 10 etagers bygning passerede i går Jorden med en afstand, som svarer til halvdelen af afstanden mellem månen og Jorden.

Den blev opdaget lørdag af et hold researchere fra University of Arizona, skriver Business Insider Nordic.

Asteroiden, som har fået navnet 2017 AG13, er mellem 15 og 34 meter lang, og vurderes til at have bevæget sig med en fart på 16 kilometer i sekundet, da den passerede Jorden mandag omkring middag dansk tid. Den blev først opdaget lidt over et døgn før, den kom faretruende tæt på vores planet.

Asteroiden 2017 AG13 blev opdaget af forskere lørdag. Foto: NASA

’Den bevæger sig meget hurtigt, meget tæt på os, lød det fra astronom Eric Feldman fra Slooh, som sendte live, da 2017 AG13 passerede mandag.

’Den bevæger sig faktisk gennem to planeters kredsløb, Venus’ og Jordens’.

Et hold researchere fra Purdue University har siden ved hjælp af en simulator set nærmere på, hvad der faktisk ville være sket, hvis en asteroide på den størrelse havde ramt Jorden. De er nået frem til, at hvis ’stenen’ havde ramt os med en 45 graders vinkel, ville den være eksploderet i luften, hvilket ville have frigivet omkring 700 kilotons energi – 12 gange så meget, som der blev frigivet ved bomben over Hiroshima.

Men heldigvis er det ifølge forskerne ikke så slemt, som det lyder, fordi eksplosionen ville være sket i omkring 16 kilometers højde. Derfor ville effekten på jorden sandsynligvis kun have været et brag svarende til lyden af tæt trafik. Sådanne hændelser sker ifølge Purdue Univeristy hvert 150. år.

Ifølge forfatteren David Meade er der overvældende beviser for, at en dødsplanet vil ramme jorden i 2017. Derfor advarer han nu mod Jordens undergang.

Forsiden lige nu