Kaffe forstyrrer din døgnrytme – med 40 minutter

Det er en skidt ide at drikke kaffe før sengetid – ikke bare fordi den sorte drik kvikker dig op, men også fordi den piller ved din døgnrytme og forstyrrer de hormoner, som skal hjælpe din krop med at navigere imellem nat og dag

Hvis du drikker en dobbelt espresso inden sengetid, falder du 40 minutter senere i søvn, viser ny forskning. Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto
Hvis du drikker en dobbelt espresso inden sengetid, falder du 40 minutter senere i søvn, viser ny forskning. Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto

For dig er natten og søvnen den mest afslappende tid på døgnet. For din krop er det den travleste. Mens du ligger og bobler, har kroppen nemlig travlt med at reparere dine celler og dit nervesystem ved at styrke dit immunforsvar og producere hormoner.

Et af de vigtigste 'nat'-hormoner er melatonin, som kroppen allerede begynder at udskille i timerne op til sengetid. Omkring kl. 2-3 stykker topper udskillelsen af melatonin, og når den er på sit højeste, er det mest 'nat' for dig og din krop.

Nu viser ny forskning fra USA, at danskernes yndlingsdrik – kaffe – kan være med til at skubbe til netop udskillelsen af melatonin. Det skriver Videnskab.dk.

Forskerne fandt ud af, at en dobbelt espresso før sengetid skubbede til forsøgspersonernes biologiske ur, sådan at udskillelsen af melatonin startede 40 minutter senere – og dermed også peakede 40 minutter senere om natten.

Det betyder med andre ord, at du falder 40 minutter senere i søvn, hvis du hælder et dobbeltshot espresso indenbords, lige inden Ole Lukøje skal gøre sit visit. Og dermed også har brug for at sove det længere dagen efter.

Læs også hos Videnskab.dk: Sådan påvirker den daglige kop kaffe din sundhed

- Man går senere i seng, simpelthen fordi man bliver senere træt. Desværre er det jo sådan i den virkelige verden, at man typisk skal op i skole eller på arbejde dagen efter og derfor ikke bare kan sove det længere, man har brug for, siger seniorforsker Johnni Hansen fra Kræftens Bekæmpelse. Han har læst det nye studie, men har ikke selv deltaget i det.

- Alle cellerne i din krop har et indbygget ur, så de ved, hvad tid på døgnet det er. Melatonin medvirker til at synkronisere urene. Man har længe vidst, at man kan skubbe til døgnrytmen, hvis man bliver udsat for lys, når det normalt er mørkt, men her viser man, at kaffen kan gøre det samme. Det er første gang, at denne sammenhæng påvises i mennesker.

Læs også hos Videnskab.dk: Tre døgn uden søvn fjerner depression

I det nye forsøg har forskerne holdt fem forsøgspersoner under streng overvågning i 49 dage, hvor de skiftevis har udsat dem for koffein lige inden sengetid, og placebopiller som ikke indeholdt nogen stimulans. Studiet var dobbeltblindet, hvilket betyder, at hverken deltagerne eller forskerne vidste, hvilken type behandling der blev givet fra dag til dag.

Sådan fandt de frem til, at deltagernes biologiske ur blev forstyrret, hvis de indtog koffein, lige inden de skulle sove, og at de derfor var længere tid om at falde i søvn. De 40 minutters forsinkelse i kroppens melatonin-udskillelse svarer til halvdelen af den effekt, som tre timers skarpt lys inden sengetid har på os.

Det er ifølge forskerne en ’kraftig effekt’, og ifølge Johnni Hansen kan den slags udslag i døgnrytmen have betydning for kræft, sukkersyge og hjertekarsygdomme hos mennesker.

Andre artikler hos Videnskab.dk:

Sådan løser du dine søvnproblemer

Brug soveværelset til søvn og sex

10 kommentarer
Vis kommentarer