Kanaludbyder: Derfor er der ikke valgfrihed

Yousee-direktør forsvarer tv-pakker, som forbrugerne ikke vil have

Flere og flere er trætte af at betale for kanaler, som de aldrig ser. Foto: Jens Dresling/Polfoto
Flere og flere er trætte af at betale for kanaler, som de aldrig ser. Foto: Jens Dresling/Polfoto

Forbrugerrådet har for nylig indsamlet 11.000 underskrifter, der protesterer mod kanal-udbydernes tv-pakker og Ekstra Bladet stiller i dag skarpt på, hvorfor så mange skal tvinges til at betale for kanaler, som de aldrig ser.

I skudlinjen er blandt andre René Brøchner, der er direktør i Yousee.

– Hvorfor tilbyder I ikke forbrugerne frit kanalvalg?

– Det gør vi jo sådan set også – til en vis grad. Man kan tilvælge enkeltkanaler til sine tv-pakker. Og så har vi det, der hedder bland-selv.

– Forbrugerrådet foreslår en grundpakke kun med Danmarks Radio, så forbrugerne selv får lov at vælge resten. Hvorfor tilbyder I ikke det?

– Som udgangspunkt arbejder vi også på det. Men det har været vigtigere for os at understøtte en bevægelse mod at kunne tilgå sit indhold meget mere fleksibelt, så man kan vælge, hvad man vil se, hvordan og hvornår man vil se det.

– Rigtigt mange danskere har stadig tv-pakker med kanaler, men vil gerne helt selv kunne vælge. Hvordan arbejder I for det?

– Vi arbejder på at tilrettelægge vores pakker, produkter og kanaler efter kundernes ønsker. Men hvis man bare vil have mere end to-tre kanaler, så er der ingen på markedet, der endnu har været i stand til at lave en løsning, hvor det faktisk kan svare sig frem for at købe en samlet pakke.

YouSee-direktør René Brøchner. Foto: Uffe Weng/TDC
YouSee-direktør René Brøchner. Foto: Uffe Weng/TDC
 

– Hvorfor kan I ikke bare tilbyde det, forbrugerne gerne vil have?

– Vi er løbende i dialog med alle vores leverandører om at få adgang til endnu mere fleksibilitet og valgfrihed til vores kunder.

– Eksperter siger, at det her er den smarteste forretningsmodel for jer, fordi I får flest penge fra forbrugerne, hvis I kan sælge dem en hel pakke. Er det derfor, I holder fast i tv-pakkerne?

– Nej sådan tror jeg ikke, det hænger sammen, for det bliver jo også med nogle andre betalingsmodeller, hvis man laver ’a la carte’-kanalvalg. Så vil leverandøren af indhold sikkert også have flere penge for de enkelte kanaler.

– Er det vigtigt for jer at prøve at skabe et frit kanalvalg?

– Det er helt vildt vigtigt for os. Og vi har også nogle løsninger, der peger imod det. Men jeg har ikke set nogen, der i dag kan lave et reelt valgfriheds-koncept, der giver mening for kunderne.

– Vil jeres kunder kunne få noget, der retter sig mere imod et frit kanalvalg på noget tidspunkt i fremtiden?

– Det vil de helt klart komme til. Spørgsmålet er bare, hvornår og hvordan vi kan få det strikket sammen, så det kommer til at give mening.

– Kan du sige noget om, hvornår der vil ske noget?

– Jeg har ikke noget, som jeg kan udtale mig om på nuværende tidspunkt.

Tre ud af fire danskere betaler for flere kanaler, end de har brug for. Foto: Jonathan Cavendish/Polfoto Vagthund Eksperter: Tv-giganter scorer kassen på forældede kanal-pakker

96 kommentarer
Vis kommentarer