Kinesisk giga-teleskop fanger flere mystiske rum-signaler

Det store kinesiske radioteleskop FAST har opsnappet nogle mystiske radioglimt fra rummet, der også blev registreret i Puerto Rico i 2012

For et par uger siden registrerede det canadiske teleskop Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME) otte ukendte radioglimt fra det ydre rum.

Fænomenet er kendt som 'fast radio burst' (FRB) - eller bare hurtige radioglimt på dansk - og det giver anledning til undren blandt astronomer, da ingen ved, hvor de kommer fra.

Nu er der nyt i sagen, skriver mediet ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.

Et radioteleskop i Kina, der helt ordret hedder Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope (FAST), men også går under navnet Tianyan, har også opsnappet flere mystiske radioglimt.

Læs mere på Videnskab.dk: Nyt radioteleskop tager super-detaljeret billede af Mælkevejens centrum

Det interessante ved opdagelsen er, at de radioglimt, som FAST har registreret, allerede blev opsnappet flere gange af radioteleskopet Arecibo Observatory, der ligger i Puerto Rico, tilbage i 2012.

De hurtige radioglimt her er kendt som FRB 121102, og de har ifølge et forskerhold rejst 3 milliarder lysår gennem universet.

FAST i Kina opsnappede første gang radioglimt 30. august i år, og fænomenet har gentaget sig flere gange siden.

3. september blev det registreret hele 20 gange.

Læs mere på Videnskab.dk: Forskere: Vi har løst historiens største UFO-mysterium

Der er flere teorier om, hvad FRB-signalerne kan være udtryk for. Nogle af de mest gængse teorier går på, at de kommer fra neutronstjerner eller sorte huller.

Jo flere registreringer vi kan få af de hurtige radioglimt, desto bedre er chancerne for, at vi kan finde ud af, hvor de stammer fra.

De ansatte på FAST kan allerede udelukke, at signalerne kommer fra fly eller satellitter.

- Jeg synes, at det er fantastisk, at naturen skaber sådan nogle ting, fortæller Ziggy Pleunis, ph.d.-studerende ved McGill University til ScienceAlert ifølge Videnskab.dk.

- Og så tror jeg, at der findes noget meget vigtig information i disse strukturer, som vi bliver nødt til at finde ud af, hvordan vi indkoder, tilføjer Ziggy Pleunis, der er en af fysikerne, som arbejder med de radioglimt, som det canadiske teleskop opsnappede.

Hvor mange kontinenter findes der?

Jordens undergang: Her er de tre største trusler

Skal vi have sex med robotter?