Mars-eventyret fortsætter: NASA-bilen finder gamle floder

Billeder af kratere på Mars gør det nu næsten helt sikkert, at der engang for millioner af år siden var floder og søer på den røde planet

I slutningen af september kunne NASA afsløre et afgørende fund på Mars (Video: AP)

Det er ikke mere end to uger siden, NASA ved et stort opslået pressemøde afslørede, at de har fundet tegn på, at der ved visse tilstande er saltvand på Mars.

Nu strækker de opdagelsen yderligere, og forklarer, at der også sagtens kan have været floder og søer på den røde planet. Faktisk kan vandet have været med til at forme planeten, ligesom istiderne har formet overfladerne på store dele af vores jord. Det beskriver forskere i en ny artikel udgivet af Science.

Floderne, som kan være millioner år gamle, har dannet kratere i Mars' overflade, og det er dem, den lille Marsbil Curiosity Rover nu har taget billeder af.

- Observationer fra bilen tyder på, at der har været flere gamle vandløb og floder, som eksisterede for mellem 3,8 og 3,3 millioner år siden, siger Ashwin Vasavada, der er en del af NASA's Mars-forskerhold, til NASA's hjemmeside.

Se også: Aldrig set før: 10.000 Apollo-billeder offentliggjort

Han forklarer videre, at grunden, til at man kan se, at der har været vand, blandt andet er den måde, sedimenterne har dannet højderygge på Mars. Vind kan simpelthen ikke rykke sådan rundt på landskabet på samme måde, som vand er i stand til.

Forskerne mener, at vandet har løbet på Mars og været med til at forme overfladen, så planeten har de former, den har i dag. Billedet her er manipuleret på den måde, at det er farvelagt, så geologer på jorden bedre kan analysere det. Himlen er således ikke blå i virkeligheden (Foto: NASA)

Kold og våd
Lige nu er Mars en både varm og tør planet med en atmosfære, der nærmest ikke fortjener den titel. Ingen ved dog helt, hvorfor den er blevet så tør nu. Et gæt fra forskerne lyder på, at det kan være solstorme, som har blæst atmosfæren væk og dermed gjort planeten så stenet, som den er nu.

(Foto: Mars One) Samfund - 28. sep. 2015 - kl. 18:13 NASA: Sådan fandt vi frem til sensationel Mars-afsløring

- Paradoksalt nok tyder det på, at der, hvor der er bjerge nu, var der søer i fortiden, siger John Grotzinger, som arbejder ved California Institute of Technology.

Oven på bjergene omkring de gamle floder har der formodentlig været is. Mars var nemlig også meget køligere for millioner af år siden, inden atmosfæren forsvandt.

- Vi har førhen tænkt på Mars som en simpel planet. Det troede vi også engang om jorden. Men jo mere man går i dybden med at udforske planeterne, des flere spørgsmål kan du stille, fordi du begynder at forstå, hvor kompleks planeten er. Det kan skabe grobund for at gå tilbage i tiden og ændre tankegang om alle de ting, vi førhen har konkluderet, siger John Grotzinger.

Det er bilen her, som kører rundt på Mars og tager billeder. Curiosity Rover hedder den. Billederne vi ser er farvekorrigerede, således at de ser mere jordlignende ud. På den måde kan geologer bedre analysere de ting, vi ser på Marsbilens fotografier. Himlen er derfor heller ikke blå i virkeligheden (Foto: NASA)