Meteoritter ældre end Solsystemet indeholder livets byggesten

De to ældgamle rum-sten Zag og Monahans indeholder store mængder af de afgørende bestanddele for liv, viser et nyt studie

Arkivfoto: AP/Colin Mulvany

To meteoritter, der kom til Jorden i 1998, indeholder både flydende vand og en blanding af organiske molekyler, der er byggestenene til liv.

Det skriver den nationale amerikanske forskningsinstitution Berkeley Lab i en pressemeddelelse ifølge Videnskab.dk.

- Vi ser her på de organiske ingredienser, der kan føre til livets opståen, siger postdoc og hovedforfatter til studiet Queenie Chan fra det britiske The Open University i pressemeddelelsen.

Læs mere på Videnskab.dk: Astronomer afviser muligt tegn på liv i rummet

De to rum-sten indeholdt bittesmå saltkrystaller med kulhydrater og aminosyrer, der er nogle af de vigtigste grundbestanddele i levende organismer.

De store mængder af organiske molekyler er dog ikke i sig selv et bevis på, at der findes liv uden for Jorden, påpeger forskerne.

Men da molekylerne er så tæt forbundet med liv, minder det nye fund om at finde forhistoriske insekter i rav, fortæller medforfatter til studiet David Kilcoyne fra Berkeley Lab.

Læs mere på Videnskab.dk: Mysterium om ’kæmpe alien-konstruktion’ er løst

Stenene har fået navnene Zag og Monahans, og de er opstået for omtrent 4,5 milliarder år siden, ikke længe efter Solsystemets opståen.

Og den kemiske analyse peger endda på, at stenene eller de asteroider, de stammer fra, kan have haft kontakt med hinanden, længe før de kom til Jorden.

Det åbner for muligheden af, at asteroider også kan udveksle organisk stof i rummet.

- Tingene er ikke så enkle, som vi troede, siger Queenie Chan i pressemeddelelsen ifølge Videnskab.dk.

Se video: Lykkelige astronauter bager pizza i rummet