Mindre end 6 timers søvn per nat kan koste dig livet

'Alt for mange lever efter, at de kan sove, når de bliver gamle,' advarer ekspert

De fleste mennesker har brug for syv-otte timers søvn, men kun en tredjedel af befolkningen får det - resten sover for lidt eller for meget (Foto: Colourbox)
De fleste mennesker har brug for syv-otte timers søvn, men kun en tredjedel af befolkningen får det - resten sover for lidt eller for meget (Foto: Colourbox)

Hvis man i gennemsnit sover mindre end seks timer per nat, øger man risikoen for at dø tidligt med 12 procent. Derfor opfordrer Englands sundhedsministerium nu borgerne til at sove mere i en ny kampagne, der især er målrettet folk mellem 40 og 60 år. Det skriver The Independent.

Og selvom tallet lyder skræmmende, overrasker det ikke Mikael Rasmussen, der er søvnvejleder hos Center for Stress og Trivsel i Danmark.

- Det er bestemt et realistisk tal. Alt for mange lever efter, at de kan sove, når de bliver gamle, men det holder ikke. Hvis man sover for lidt i forhold til sit søvnbehov igennem længere tid, så er der altså voldsomme forøgede risici for mange livsstilssygdomme, siger Mikael Rasmussen.

Se også: 3 tegn på, at du ikke får søvn nok

Ifølge Mikael Rasmussen er søvnmangel igennem længere tid farligt, fordi det kan resultere i en række af sundhedsproblemer - heriblandt diabetes 2, overvægt, depression, hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk og en forkortet livslængde. Ifølge kampagnen skyldes det, at mangel på søvn udløser hormoner, som øger stressniveauet, blodtrykket og hvilepulsen.

I England sover en tredjedel af befolkningen mindre en seks timer per nat, selvom de fleste mennesker har brug for mellem syv og otte timers søvn per nat. Ifølge Torben Jager Petersen, der er leder og ikke-medicinsk søvnspecialist på søvnklinikken Scansleep, er søvnmangel også et voksende problem i Danmark.

- Det er et kæmpe problem herhjemme. Cirka en tredjedel sover for lidt, og omkring 20 procent har brug for behandling for deres søvnproblemer, siger Torben Jager Petersen.

For nogle mennesker er et gennemsnit på seks timer eller mindre dog nok, men hvis man oplever søvnproblemer, kan det være en god idé at søge behandling.

Se også: Svært ved at sove? Sådan skal du IKKE gøre

Både Torben Jager Petersen og Mikael Rasmussen bifalder den engelske kampagne. Der er brug for noget lignende i Danmark, mener de.

- Jeg er helt med på, at man skal oplyse mere om det herhjemme for at få folk til at sove efter deres behov. For de fleste er det ikke nok med fem-seks timer, siger Torben Jager Petersen.

- Det er et knaldgodt initiativ fra England, og problemet er lige så stort i Danmark. Alle statistikker viser, at for mange sover for lidt, og det giver voldsomme problemer for livskvaliteten og samfundet, siger Mikael Rasmussen.

Der er især en aldersgruppe i Danmark, der bekymrer Mikael Rasmussen.

- Jeg synes, det er bekymrende, at søvnproblemerne rykker længere og længere ned i alderen. Unge mennesker har i højere grad svært ved at falde i søvn og vågner om natten. Ofte er det stressrelateret, siger han.


Tager du din smartphone med i seng? Hør Mikael Rasmussen forklare hvorfor det er en rigtig dårlig idé i klippet herover

32 kommentarer
Vis kommentarer