Mystificerede forskere: Pletter på dværgplaneten Ceres kan ikke forklares

Langt væk fra Jorden ligger dværgplaneten Ceres. En stille og fredsommelig dværgplanet. Troede vi. Men nu har forskere opdaget, at der sker mystiske ting på Ceres, som de ikke kan forklare

Se Nasas billeder af Ceres her. (Video: Nasa)

Dværgplaneten Ceres ligger langt, langt borte, og det kræver et par gode øjne og et super effektivt teleskop, hvis man vil spotte den fra Jorden, skriver Videnskab.dk.

Ceres er plettet som en dalmatinerhund. Det er ingen nyhed i astronomiske kredse.

Hvad, der til gengæld er kommet bag på forskerne, er, at det nu viser sig, at pletterne af uforklarlige årsager ændrer sig og for eksempel bliver klarere i løbet af dagen.

Pletterne kaster altså mere lys tilbage end deres omgivelser.

Se en video af de mystiske pletter på Videnskab.dk.

Det kan tyde på, at dværgplaneten er meget mere aktiv end sine asteoridenaboer. Det skriver European Southern Observatory (ESO) i en pressemeddelelse ifølge Videnskab.dk.

Ifølge Antonio Lanza fra INAF–Catania Astrophysical Observatory, som var en af forskerne, der observerede ændringerne, kom observationerne helt uventet.

- Resultaterne var en overraskelse. Vi fandt de ændringer, som vi havde ventet i rotationsspektret for Ceres, men der var betydelige ændringer fra nat til nat, fortæller han i pressemeddelelsen ifølge Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Myte, at kondomer ødelægger sex

Det er spektrografen HARPS på ESOs La Silla observatorium i Chile, som har hjulpet astronomerne med denne uventede opdagelse.

Det har ikke været nemt, for Ceres er selv i de bedste teleskoper blot en lille lysplet, set fra Jorden.

En mulig forklaring på den uventede aktivitet på Ceres er, at et stof i pletterne kan fordampe, når solens stråler rammer i den rigtige vinkel.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvorfor 'voldtager' sæler pingviner?

Når pletterne indeni krateret Occator vender imod Solen, danner de dampskyer, som kan tilbagekaste lyset meget effektivt. Så spreder skyerne sig hurtigt, mister deres evne til at reflektere, og på den måde sker ændringerne.

Forskerne holde stadig et vågent øje med Ceres' pletter - i tilfælde af, at andre mystiske ting skulle opstå.

Forskernes resultater er udgivet i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Forskere: Bacon giver dårlig sædkvalitet

Er øjet virkelig 'sjælens spejl'?

Skipper Skræk har ret: Spinat giver store muskler

Fakta
Dværgplaneter er typer af himmellegemer, som er selvstændigt i omløb om Solen. Til forskel fra planeter har de ikke tilstrækkelig masse til at rydde deres baner for andre himmellegemer.

Ceres' radius er 490 km ved ækvator og har en polradius på 455 km, og gennemsnitsafstanden til Solen er 2,767 au.

Ceres er opkaldt efter romernes gudinde for vegetation, specielt korn.

Kilde: Den Store Danske.